1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گزارش اختتامیه دومین جشنواره سراسری عکس ارسباران

گزارش اختتامیه دومین جشنواره سراسری عکس ارسباران

آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره سراسری عکس ارسباران که ۲۱۶ عکاس از ۱۶ استان کشور و ۲ عکاس از کشورهای کانادا و بوسنی و هرزگوین با ۳ هزار و ۱۱۲ قطعه فایل عکس در آن شرکت داشتند، عصر چهارشنبه ۱۳ آذرماه ۱۳۹۸ با حضور جمعی از عکاسان و مسئولان در سالن میرزا جعفر قراجه داغی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر برگزار و آثار برتر اعلام شد.
دومین دوره جشنواره سراسری عکس ارسبارانبه گزارش پایگاه عکس چیلیک در ابتدای این مراسم که با اجرای هنرمند رادیو و تلویزیون (مرکز آذربایجان شرقی) سید داود قریشی همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، الیاس ممی پور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر ضمن اظهار خیرمقدم و تشکر و قدردانی از حضار به زحمات و تلاش های عوامل اجرایی جشنواره اشاره کرد و گفت:
با اینکه جشنواره سراسری عکس ارسباران دومین دوره خود را به سر رساند ولی عوامل اجرایی این جشنواره با حداقل هزینه بیشترین و بهترین کارها را برای برگزاری جشنواره رقم زدند.
ممی پور افزود: جشنواره سراسری عکس ارسباران پتانسیلی عالی برای معرفی زیبایی منطقه می باشد و این امر حمایت تمامی مسئولین و خیرین و سرمایه گذاران بخش فرهنگی را می طلبد.
در ادامه پرویز گلی زاده دبیر دومین جشنواره سراسری عکس ارسباران با ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره از تک تک مسئولین و هنرمندانی که به نوعی حامی جشنواره بودند سپاس و قدردانی کرد و گفت:
پس از برگزاری موفقیت آمیز نخستین جشنواره سراسری عکس ارسباران درتیرماه سال ۹۶ فراخوان دومین دوره جشنواره سراسری عکس ارسباران در۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ همزمان با چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در راستای اهداف و افقی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود منتشر شد و نهایتاً تعداد ۳۱۱۲ اثر از ۲۱۶ عکاس از ۱۶ استان کشور و ۲ شرکت‌کننده از کانادا و بوسنی و هرزگوین به دبیرخانه جشنواره واصل گردید که پس از داوری توسط: افشین بختیار ، محمدرضا بهمرام و بردیا سعادت در مورخه ۲۱ تیرماه ۹۸ تعداد ۶۵ قطعه عکس را برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب و از این میان ۱۴ قطعه عکس به عنوان آثار برتر شناخته شدند که بصورت رسمی معرفی شدند و جایزه شان را دریافت کردند.
دومین دوره جشنواره سراسری عکس ارسبارانگلی زاده عنوان کرد: برگزاری چنین جشنواره ای بصورت ملی و فقط با محوریت ارسباران نیازمند حضور عکاسان مطرح و نخبه کشوری در منطقه می باشد که تصاویر متفاوتی ثبت و به دبیرخانه ارائه شود به همین منظور در اردی بهشت ماه ۹۸ از سوی دبیرخانه جشنواره سعی کردیم تا بستری محیا کنیم برای حضور عکاسان علاقمند از سراسر ایران درمنطقه ارسباران ( البته نه بصورت فراخوان عمومی) تا عکاسان بتوانند زیبایی‌های ارسباران را به ثبت برسانند. انشالله در صورت رفع مشکلات مالی سعی بر آن داریم تا جشنواره های آینده به صورت اردویی برگزار شود.
دبیر دومین جشنواره عکس ارسباران ضمن گلایه از مسئولان منطقه ارسباران گفت: همانگونه که از عنوان جشنواره مشخص است جشنواره متعلق به ارسباران است و انتظار می رود سایر مسئولان شهرستان های: کلیبر، هریس، ورزقان، خداآفرین و هوراند نیز در برگزاری جشنواره اهتمام ویژه ای داشته باشند .
در ادامه بردیا سعادت با قرائت بیانیه هیئت داوران به نقاط قوت این جشنواره اشاره کرد و گفت: با اینکه شهرستان اهر نسبت به مرکز استان از پتانسل های حمایتی کمی برخوردار می باشد ، ولی اعضای انجمن هنر عکاسی این شهر با برگزاری چنین جشنواره ای در سطح ملی توانایی و اقتدار خود را اثبات نمودند و این نشانگر این است که اگر از نظر مالی حمایت قابل قبولی داشته باشند می توانند جشنواره را بهتر از این و بصورت بین المللی و اردویی برگزار نمایند و خروجی بهتری از آثار ثبت شده در منطقه داشته باشند.
بیت اله عبدالهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تحسین از عوامل اجرایی این جشنواره افزود: کتاب آثار برگزیده جشنواره سراسری عکس ارسباران با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ خواهد رسید. عبدالهی خاطر نشان کرد ، در شرایط کنونی اقتصادی برگزاری این جشنواره که به همت انجمن هنر عکاسی شهرستان برگزار شد باید قدردانی شود.
دومین دوره جشنواره سراسری عکس ارسباراندر ادامه این مراسم امیرعلی جوادیان به بیان سخنانی با عنوان” انسان و هنر از دیدگاه نیایشی” پرداخت . وی در سخنان خود به اهمیت شناخت انسان پرداخت و سپس به تاثیر این شناخت در تولیدیک اثر هنری اشاره کرد.
عضو هیئت موسس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس افزود: یک اثر هنری شکل نمی گیرد مگر بر پایه ی سه اصل عقل، احساس و اشراق( ضمیر ناخودآگاه) که سه ضلع یک مثلث است. همچنین دست، مغز و قلب هنرمند را در تولید یک اثر هنری بطور همزمان موثر دانست. همچنین جوادیان پیرامون آنچه لازمه نگاه و بینش هنرمندانه است سخن گفت.
در ادامه جوادیان با اشاره به عکس های برگزیده جشنواره سراسری عکس ارسباران، خاطر نشان کرد در سرزمین ارسباران شیرزنانی همچون مه لقا خانی(سوارکار) داریم که سلحشورهایی را در دامن خود پرورانده است. وی همچنین با اشاره به فرش هریس، توجه به هنرهای بومی منطقه را در جشنواره ها حائز اهمیت دانست.

گفتنی است امیرعلی جوادیان دارنده نشان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عکاس جنگ تحمیلی، مدرس دانشگاه و داور جشنواره های ملی و بین المللی، مهمان ویژه اختتامیه دومین جشنواره سراسری عکس ارسباران بود.
نهایتاً دومین جشنواره سراسری با معرفی و تقدیر از نفرات برتر به شرح ذیل به کار خود پایان داد:
پس از بررسی هیئت داوران جشنواره در بخش مستند اجتماعی؛ محمدجواد سروری از اهر با عکس «طبیعت گردی و کوهپیمائی» حائز رتبه نخست، آرش شادمند از کلیبر با عکس «زندگی روستائی» حائز رتبه دوم، بهزاد عظیمی از تبریز با عکس یک «روز برفی» حائز رتبه سوم و امیر یوسفیان اهری از اهر موفق به کسب مقام شایسته تقدیر در بخش مستند اجتماعی شدند.
دومین دوره جشنواره سراسری عکس ارسباران
در بخش طبیعت و معماری مهدی ایمانی از اهر با عکس “کوههای مریخی دره زگلیگ کوربلاغ” صاحب مقام اول، جواد صدری اسفنجانی از تبریز با عکس «بالاتر از ابرها» صاحب مقام دوم، سعید احمدزاده از هادی شهر با عکس تالاب بیارا (خاروانا) صاحب مقام سوم و ابراهیم علیپور از شهر بانه با عکس (بقعه شیخ شهاب الدین) موفق به کسب مقام شایسته تقدیر این بخش شدند.
بخش ویژه این جشنواره به صنایع دستی منطقه یعنی ورنی اختصاص داشت که مجید حجتی از اصفهان با عکس «ورنی بافی» به مقام اول رسید.
تلفن همراه بخش جدید این جشنواره نیز یک مقام شایسته تقدیر و ۳ مقام همسطح داشت که جابر غلامی از اراک با عکس «زندگی عشایر قره داغ»، امید محمدی از بانه با عکس «رنگرزی سنتی»، علیرضا رحمانی از تاکستان با عکس «بازار اوچ دکانلار» صاحب عناوین برگزیده و سجاد امینی فر از کلیبر با با عکس «عاشورا» صاحب عنوان شایسته تقدیر شدند.
مه لقا خانی اسب سوار برتر مسابقات ورزشی در دوره های متوالی در بیست و ششمین دوره به علت برخورد با اسب سوار دیگری که دچار حادثه شد نتوانست مثل همیشه به خط پایان و رتبه برتر برسد. ثبت لحظه وقوع این حادثه تلخ از طرف دبیرخانه عکس ارسباران مورد توجه قرار گرفت و در نتیجه فرشید فرج الهی از کلیبر با عکس « مه لقا خانی» به عنوان برگزیده ی دبیرخانه جشنواره انتخاب شد.
در پایان این مراسم همزمان با نهضت درختکاری ۱۴ میلیون نهال در سراسر کشور وبه پاس گرامیداشت روز جهانی خاک ، با شعار هر عکاس یک درخت، نهالی بصورت نمادین به نماینده عکاسان اهدا شد. این نهال در حیاط مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان اهر کاشت شد، به زودی سایر عکاسان شهرستان اهر نیز ۱۰۰ اصل نهال در مناطق جنگلی شهرستان اهر کاشت خواهند شد.
عکس ها: محمد جواد سروری

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «چشم اندازهای پیش رو» در گالری راه ابریشم
پسین
نمایشگاه گروهی عکس «دومینوی خاکستری» در گالری هنرمندان آبادان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست