1. خانه
  2. اخبار
  3. یک بانوی عکاس در گفتگو با خبرگزاری زنان : توجه بانوان به جنبه های زیبایی شناسی اثر بیش از مردان است

یک بانوی عکاس در گفتگو با خبرگزاری زنان : توجه بانوان به جنبه های زیبایی شناسی اثر بیش از مردان است

خبرگزاری بین المللی زنان ایران : آیتای شکیبافر فعالیت های هنری خود را از زمان هنرستان و از سال ۸۲ شروع کرده است او در حال حاضر دانشجوی عکاسی است و در انجمن عکاسان نگاه جلسات نقد عکس را برگزار می کند .

 

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری زنان ایران ، شکیبافر که از سال ۸۶ مشغول نوشتن کتابی به زبان ساده برای دانشجویان است، در خصوص جامعه فعلی عکاسان گفت: جامعه عکاسان ما فقط عکس می گیرند اما از دانش تئوری کمتری برخوردار هستند و به جای عکاسی تئوریک، بیشتر این فعالیت هنری را به صورت تجربی دنبال کرده اند و این برای یک عکاس ایرانی شایسته نیست .

 

شکیبافر که در انجمن عکاسان نگاه جلسات نقد عکس را برگزار می کند در این زمینه به خبرنگار ایونا گفت : در یکی از این جلسات در خصوص منتقد صحبت کردم و تفاوت هایی که بین منتقد زن و مرد وجود دارد .

 

وی در خصوص فرق بین یک منتقد خانم با مردان منتقد افزود: به خاطر روحیه لطیف و احساساتی که در بانوان وجود دارد آن ها بیشتر قادر به کشف زوایای پنهان آثار هستند بانوان به جنبه های زیبایی شناسی اثر توجه بیشتری می کنند و این مسئله مهمی است که می شود راجع به آن کتاب نوشت .

 

شکیبافر هر اثر هنری را دارای پتانسیلی خاص خود دانسته و گفت: همیشه باید پتانسیل خاص یک اثر را پیدا کرده و آن را منطبق با همان بعد نقد کرد، مثلا زمانی که یک اثر دارای پتانسیل عاطفی باشد باید آن را از بعد عاطفی نقد کرد .

 

وی اعتقاد دارد در هنگام تحلیل اثر هنری باید به جنبه های پنهان اثر توجه شود و زمان نقد آثار تمام زوایا اعم از نکات پنهان و پیدای آن ها را با دقت بررسی نمایند. او در این خصوص به خبرنگار ایونا گفت : یک منتقد نباید فقط عیب ها را ببینند چرا که نقد بدون بیان نکات قوت، نقد درستی به حساب نمی آید .

 

وی که به تازگی در مسابقه تصویر سال دیپلم افتخار دریافت کرده است در خصوص همه جانبه بودن نقد آثار افزود: منتقد باید توجه داشته باشد که در هنگام نقد یک اثر فقط بحث یک اثر در یک شاخه ی هنری نیست بلکه بحث هنرهای تجسمی است و تمام هنرها با هم در ارتباط هستند و نقد در هنرهای تجسمی نباید تنها بر عکاسی معطوف باشد .

 

شکیبافر در خصوص ارتباط بین هنرها گفت: نکته ای که در عکاسی کمتر به آن توجه می شود ارتباط بین هنرها است نقاط مشترکی بین همه هنرها پیدا می شود و من در حال حاضر با تحقیقاتم ارتباط بین عکاسی، خطاطی و ادبیات را پیدا کرده ام .

 

وی در پایان گفتگو با ایونا تعداد هنرمندان زن را بسیار دانسته و گفت: تعداد بانوان هنرمند بسیار زیاد است اما حمایت کمی از آن ها می شود و علاوه بر این بعضی از بانوان نیز اعتماد به نفس کمی دارند .

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست