1. خانه
  2. اخبار
  3. خبرگزاری ایونا از شکار نگاه ناامید زنان در عکس های کاوه گلستان گزارش می دهد

خبرگزاری ایونا از شکار نگاه ناامید زنان در عکس های کاوه گلستان گزارش می دهد

کاوه گلستان عکاس با جسارتی بود که به عکاسی از انقلاب ، جنگ ، محله های بدنام و معلولین پرداخته و در راه ثبت حقیقت نیز کشته شد .

 

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، نشست معرفی کاوه گلستان عکاس و فیلم بردار ایرانی توسط پگاه مترصد در جلسه انجمن عکاسان نگاه در خانه عکاسان ایران برگزار شد .

 

پگاه مترصد که برنده مسابقه عکاسی خبری باشگاه خبرنگاران جوان در سال ۸۰ است در این نشست از کاوه گلستان به عنوان تنها عکاس خبری که از سال ۵۶ تا ۸۲ به عکاسی خبری مشغول بوده است نام برد .

 

کاوه گلستان عکاس و فیلم بردار ایرانی بی بی سی، اسوشیتدپرس و تایم بود که به گفته مترصد در سه زمینه روسپی ، کارگر و مجنون عکاسی کرده که در بحبوحه انقلاب نمایشگاهی از این مضامین در دانشگاه تهران برگزار کرده است .

 

مترصد در این نشست از گلستان به عنوان عکاس باجسارتی نام برد که به عکاسی از مضامین طرد شده اجتماعی پرداخته که علاوه بر روسپی کارگر و مجنون می توان به عکاسی او از محله های بدنام و بچه های معلول نام برد .

 

پگاه مترصد بخش هایی از خاطرات محمد فرنود درباره کاوه را برایمان خواند که فرنود از عزیزترین دوست و همکارش سخن می گفت از بچه های معلولی که در محله های فقیر نشین در قفس نگهداری می شدند و کاوه ناامیدی مادرانی که با بغض و اندوه سرشان را به قفس کودکشان تکیه داده بودند را در عکس هایش شکار کرده بود .

 

گلستان از عکاسان انقلاب و جنگ بود و طبق گفته فرنود در انتها خودش هم یکی از عکس های جنگ شد .

 

مترصد از مرگ کاوه گفت که چند روز قبل از سقوط صدام در ۱۳ فروردین ۸۲ اتفاق افتاد و گلستان در سلیمانیه عراق روی مین رفت .

 

بهزاد فیروزی مهمان این نشست که در آخرین سفر گلستان به عراق که به مرگش منجر شد از همسفران او بود به دعوت مترصد به جایگاه آمد و از گلستان گفت: وارد شدن به عمق و معنا و مفهوم اولین قدم در عکاسی مستند اجتماعی است که کاوه با عکس های شجاعانه و پرجسارت خود این اصل را به خوبی رعایت کرده است .

 

فیروزی از عکس و فیلم هایی گفت که از گلستان درباره وضعیت نامناسب معلولین بهزیستی در دست است و جز فیلم های ممنوعه به شمار می رود…

 

در انتهای جلسه مترصد عکس هایی از گلستان را به معرض دید حاضران گذاشت که در پایان نمایش عکس ها این جملات از گلستان روی پرده نقش بست :

"من می خواهم صحنه هایی را به تو نشان دهم که مثل سیلی به صورتت بخورد و امنیت تو را خدشه دار کند و به خطر بیندازد.

می توانی نگاه نکنی، می توانی خاموش کنی، می توانی هویت خود را پنهان کنی، مثل قاتل ها، اما نمی توانی جلوی حقیقت را بگیری، هیچ کس نمی تواند"

پگاه مترصد که از اعضای انجمن عکاسان نگاه و دانشجوی زبان انگلیسی است در نمایشگاه های عکاسی مختلفی برگزیده شده و تا به حال به ارائه مطالب و مقالات ترجمه و تالیفی در خصوص عکاسی پرداخته است و به علت کم اطلاعی از شخصیت کاوه گلستان به تحقیقاتی در این زمینه روی آورده که نتیجه آن را در این نشست ارائه داد .

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست