1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. آنچه عکاسان در مورد « عکس نوشت » گفتند

آنچه عکاسان در مورد « عکس نوشت » گفتند

نمایشگاه گروهی عکس نوشت در حالی گشایش یافت که یکی از اصلی ترین دیدارکنندگان از این نمایشگاه قشر عکاسانی بودند که با حضورشان اعتبار زیبایی نمایشگاه را دوچندان کردند.
نمایشگاهی که با دوری از انتخاب موضوع و مجموعه عکس سعی کرده بود تا با راهنمایی برخی اساتید عکاسی، پرداختی به ارایه « تم در عکاسی » داشته باشد و متن و نوشته را در کنار عکس ها ارایه کند.
در ادامه گفت وگوی برخی عکاسان حاضر در نمایشگاه و اظهار نظر ایشان پیرامون ابعاد گوناگونی از این حرکت گروهی را می خوانید:


فخرالدین فخرالدینی | پایگاه عکس چیلیک | www.chiilick.com فخرالدین فخرالدینی:

خیلی نمایشگاه خوبی بود.
تنوع موضوع ها عالی و چاپ ها هم بسیار عالی بودند. انتخاب عکس ها از سوی هر عکاس با متنی که نوشته شده اطلاعات بصری و کلماتی خوبی به مخاطب می داد. مشخص بود که برای این نحوه از ارایه مدت هاست که فکر شده، کار شده، محاسبه شده تا نمایشگاهی اینقدر منظم و عالی شکل بگیرد.
اندازه عکس ها که در دو سایز ارایه شده بود می توانست یکدست و بزرگتر باشد؛ یعنی اگر قطع های کوچک را هم به اندازه قاب های بزرگتر ارایه می کردید، هم بزرگ می شدند و هم یکدست تر و حرفه ای تر نمایش داده می شدند.
ای کاش جای بزرگتری را برای نمایشگاهی با این تعداد عکاس و اثر در نظر می گرفتید. البته که روی هم رفته این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه هایی که رفتم و سر زدم و دیدم نمایشگاه خوب و موفقی دیدم و خیلی حساب شده به رنگ و متن و قاب و پاسپارتو و حتی شیشه بدون رفلکس پرداخته اید. این یعنی نمایشگاه حساب کتاب دار برگزار شده. آفرین.

مسعود زنده روح کرمانی عکاس ایرانیمسعود زنده روح کرمانی:
مجموعه نمایشگاه را کار موفقی دیدم .
معتقدم گاهی بایستی از لنزهایی با فاصله کانونی ثابت در عکاسی استفاده کرد و همچنین زمان بیشتری برای برقراری ارتباط با موضوع های اجتماعی در عکاسی مستند زمان صرف کرد. در مجموع با توجه به صحبت هایی که با عکاسان نمایشگاه داشتم ، کار خیلی خوب تعریف و جمع شده و نمایشگاه نسبتا موفقی را ما شاهد هستیم.
استفاده از رنگ در ارایه های رنگی و چاپ ها بایستی بیشتر بررسی شود و در نهایت با توجه به تعداد عکاسان و آثارشان ارایه فنی جالبی را در اینجا شاهد هستیم.
باید بیشتر به ظرافت های فنی، اشراف و تسلط پیدا کنیم.
ما به عنوان یک عکاس باید که قبل از اینکه دوربین جلوی چشم ما بیاید، عکس را ببینیم. این کلامی است که سالها پیش «برسون» اشاره کرده است. اول ارتباط بین دیدن و قلب و مغز باید ایجاد شود و در نهایت بعد از  دیدن و حس کردن و درک لحظه باید عکس بگیریم. ما باید قبل از اینکه شاتر را بزنیم عکس را در ذهن و قلب مان کشف کنیم و پس از آن عکس را با چشم و دست مان ثبت کنیم.


صله ابوطالب صله ابوطالب:
کار کردن روی موضوع مستند بسیار کار سختی است. مردم ما برای دیدن عکس مستند که خیلی وقت نمی گذارند؛ چون برای آنها تعریف نشده است.
با وجود تجربه ای نه چندان طولانی که هر عکاس در سوابق خود دارد، با وجود عکس ها و ارایه های خیلی خوب، نمایشگاه خوب و موجهی را شاهد بودیم.
عکس و متن ها در این نمایشگاه گاه افسوس مخاطب و گاه اسباب شور و شعف یک ایرانی به موضوع های ارایه شده را بر می انگیزد.
برای همه عکاسان نمایشگاه و شما آرزوی موفقیت دارم.

سعید محمودی ازناوه | پایگاه عکس چیلیک | www.chiilick.comسعید محمودی ازناوه:
عکس و متن همواره مکمل هم بوده اند. نمایشگاه را که دیدم بعضی عکس ها را چنان کامل دیدم که بی نیاز از متن بود. تمی که در پیش گرفتید آموزشی موفق به جامعه عکاسی از حرکتی صحیح و زیبای گروهی است.
در موضوع تاریخی و خبری متن لازم است ولی در مواقعی که موضوعی تاریخی را مدنظر قرار می دهید بهتر است اطلاعات مشخص و معلومی از مکان و موقعیت ثبت کرده بنویسید و دلنوشته های تان را هم در کنار این اطلاعات ارایه کنید.
راهی که شروع کردید راه خوبی است و باعث خورسندی ام است که این کارها را دیدم.
اطلاعی ندارم ولی گمان می کنم که عکاسان این نمایشگاه یک حرکت آموزشی موفق را به شکل آماتور آغاز کرده و امروز این نمایشگاه را به این شکل اصولی دامن زده اند. در مجموع نمایشگاه خوبی بود و به هر حال حضور این عکاسان در سفرهای عکاسی خیلی در تقویت نگاه موثر است. در بین آثار ارایه شده عکس های قابل توجهی را در این نمایشگاه دیدم؛ دیگر عکس ها هم خوب بود ولی خیلی خاص نبود.
توصیه می کنم عکس دیدن را فراموش نکنید که در تقویت نگاه انتخاب گر شما بسیار مفید و موثر است.

 

مظفر طاهری | پایگاه عکس چیلیک | www.chiilick.comمظفر طاهری:
به نظر من بسیار کار کامل و جامعی بود. ما در این نمایشگاه دقیقا با مجموعه های خاصی مواجه هستیم. آنچه برای من اهمیت دارد این است که به من گفتند: عکس ها زیر نظر آقای سروری انتخاب شده و از این حیث بسیار موفق کار است.
ارتباط بین عکس ها و متن هر عکاس هم خیلی خوب و کلیدی است ولی ارایه فنی متن فارغ از محتوا دچار اشکال است؛ البته شاید این اشکال به خاطر سن زیاد من باشد. البته خیلی هم نمی شد متن ها را درشت تر کار کرد؛ چون در آن صورت عکس ها را تحت شعاع قرار می داد.
در این بین بعضی علاقمندان را هم دیدم که فقط عکس ها رو می بینند و عبور می کنند که شاید به دلیل ازدحام باشد. قطعا علاقمندان حرفه ای از متن های هر عکاس که با احساس در کنار عکس ها ارایه شده در روزهای آینده که خلوت تر باشد دیدار و استفاده می کنند.
سطح نمایشگاه را با توجه به انتظاراتی که از امکانات امروزه انتظار داریم، سطحی قابل قبول و خوب می بینم.

منوچهر یگانه دوستمنوچهر یگانه دوست:
وقتی در نمایشگاه هایی این چنین پا می گذارم انرژی می گیرم .
شور و حال و تلاش این جوان ها من را به یاد جوانی خودم می اندازد که چقدر مشتاق بودیم و چه کم به ما اهمیت می دادند.
چشم خواندن متن ها را ندارم ولی به احترام این عکاسان آمدم تا بگم اگر در پی موفقیت هستید همینطور یکدست و متحد پیش بروید و هرگز دوربین عکاسی را زمین نگذارید.
عکس های اقوام و اماکن باستانی و چهره زنان آذری و پوشش و عکس های مستند و کاشیکاری ها و ماهیگیران و عکس های هوایی و خیلی از عکس ها را پسندیدم.
با دست بسته و خالی این کارها سخت است ولی به لطف خدا و همت خودتان شماها توانستید باز هم عرض اندارم کنید.
برای نفر به نفرتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

محمد نوروزیمحمد نوروزی:
وارد نمایشگاه که شدم یکی از بهترین و اصولی ترین کارهایی که در این نمایشگاه به چشمم خورد درج متن و توضیح و استیتمنت هر مجموعه اثر توسط عکاس بود.
به قول یکی از بزرگان سعی کنید قصه را بدانید و برای عکاسی پیشقدم باشید نه اینکه بعد از عکاسی برای ایجاد یک قصه، متن بنویسید.
امیدوارم این گونه نمایشگاه ها که تمرین موفقی برای کار گروهی است بتواند تداوم داشته باشد و ما شاهد تاثیر و برکات این رفتار در جامعه عکاسی باشیم.

هادی صمدی:
اتفاق خوبی است که در نمایشگاه های سالهای اخیر شاهد بروز پدیده متن نویسی هستیم.
استیتمنت بعضی کارها بسیار خوب و دقیق و مرتبط با عکس ها نوشته شده و معدودی از عکس ها هم قابل قبول بودند و متن ها بایستی با دقت بیشتری در قبال نگاه «تم» گونه به عکس ها نوشته و ارایه می شدند.
حرکت های گروهی از این دست قابلیت ارزیابی و مقایسه ایجاد می کند و مخاطب را با نظری راضی بدرقه می کند؛ چون تنوع عکس ها و سطح متفاوتی از قدرت ارایه نگاه و همراهی آن با متن ، فرصتی عالی را برای جلب نظر بیننده فراهم می کند.

کوروش ادیمکورش ادیم:
ارایه عکس با متن از سابقه طولانی برخوردار است. به عبارتی این نوع ارایه کمک ادبیات است به تصویر و موافقان و مخالفانی هم دارد. (اگر شما در نوشتن درباره اون واقعه فاصله بگیری و دور بشی شاید! بیشتر حس نیاز به واژه ها را درک کنی؛ اگرچه باز هم با دو طیف مخالف و موافق در همراهی و همنشینی متن با عکس مواجه میشی.
در کل دو نوع نوشته برای عکس متصور است: یکی نوشته مستقیم درباره واقعه پرداخته است و گونه دوم هم شرحی است که در ورای موضوع به عناصر عکس می پردازد.
همیشه قرار نیست نوشته عکس را توضیح دهد چه بسا گاهی عکس، متن را توضیح می دهد. من از این نوع ارایه عکس و متن با هم در این نمایشگاه خوشم اومد.
عکاس ابتدا باید با ذهنیت به سراغ پژوهش و مطالعه برود و در نهایت عکاسی کند و به پروژه بپردازد.
از تک فریم ها دوری کنیم تا بتوانیم نگاه منسجمی را به دست بیاوریم.
عکاس باید بیاموزد که با عکس به مطالعه جهان بپردازد.

بابک فروتنیبابک فروتنی:
اتفاق ارایه عکس و متن با هم اتفاق نو و تازه ای نیست و این دو سالهاست که در کنار هم در فستیوال های معتبر جهانی همپای هم هستند.
توضیح کنار عکس به ویژه کنار ژانر مستند اجتماعی ابتدا به مکان و زمان می پردازد و بعد به ابعاد ادبی می پردازد. من در این نمایشگاه هیچ نشانی از مکان و موقعیت نمی بینم و درج این اطلاعات ، نشانه احترام به مخاطب است.
این نمایشگاه دارای چاپ های خیلی خوبی است و پیداست  که عکس ها دستاورد سفرهای عکاسی بوده و به شکل مجموعه ارایه شدهاست.  نحوه ی ارایه به لحاظ فنی به نسبت محیط و نور و با وجود انتخاب نوع و رنگ قاب و شیشه آنتی رفلکس خوب است؛ ولی متن و عکس در کنار هم و به گونه ای وارد شدن به دیالوگ های فلسفی و عرفانی ما را از اصل عکس دور می کند.
کاری ندارم در مواجهه با این نمایشگاه چه حسی دارید؛ ولی وقتی من را به این نمایشگاه دعوت می کنید نبایستی با نوشته نادرست بیننده را بپیچانید و بایستی آدرس درست بدهید؛ حالا آدرس درست در این ژانر چیست؟ معرفی مکان و زمان و حرکت و دلیل و بیان این اتفاق.
عکس ها به سمتی خاصی پیش میرود و خیلی هم خوب پیش می رود؛ ولی نمی توانم بگویم کار عکاس حرفه ای بوده؛ چون اگر اینطور بگویم مسیر را برای عکاس مسدود کردم؛ ولی نمایشگاه در حد خود خوب ارایه شده است.

آدیس عیسی قلیانآدیس عیسی قلیان:
عکس نوشت همان نقطه دیدی است که شاید توانایی قاب گرفتن نگاهت مقابل تصویر برای جستجوی تفکرات موئلف و نگاه عکاسانه او را داراست.
تصور عکاس از محیطی که سوژه را در آغوش گرفته و یا بیننده که آن را در تسخیر آبژه می بیند از طرفی، و هدفمند کردن نگاه قبل از فشردن دکمه شاتر و البته بعد از آن ، هردو سوی لحظه را به متن گره می زند، تار و پودی  که زیر و بم نمایشگاه عکس نوشت را شکل می دهد.
از این رو نمایشگاه « عکس نوشت » را می توان  داستان ناتمامی دانست که قوت آن در  تداوم  دم وبازدم  متن ، آن هم در نقطه مقابل قاب خلاصه می شود… و صد البته رویدادی نمایشگاهی و فرصتی بکر برای تجربه حضور جوانترها.
در محشری که گاهی حتی نامداران این عرصه به صورت بی نام در فراخوان هایی شرکت می کنند؛ شاید راه یابی به نمایشگاه نیز برایشان میسر نباشد.
و سخنی ناتمام … دسترسی به قلموی عکاسی برای همگان را فرصتی بدانیم برای کشف توانایی های نهفته. چه بسا عکاسانی که می شد باشند، اگر قلمی و قلمویی بود برایشان…

محمد نیک عهدمحمد نیک عهد:
این نوع ارایه در نگاه مخاطب بسیار عالی و قابل فهم است. هم زیباتر و هم شعرگونه …
من یک بار فقط عکس ها را دیدم و یک بار هم عکس و متن را با هم دیدم و در هر دو مورد کار را بسیار موفق ارزیابی کردم.
آنچه از پایگاه عکس چیلیک در سوابق کاری و نمایشگاه های گذشته اش پیش تر هم دیده شده، حرکت های گروهی موفق و جسارت ارایه و نظم در اجراست که در این نمایشگاه هم این موارد به خوبی هویداست.
برای همه این عکاسان آرزوی توفیق و موفقیت دارم و امیدوارم نمایشگاه های بعدی شان را همچنان با کیفیت و با همین استقبال عالی از جمعیت شاهد باشیم.

 

مهیار خراباتی:
ارایه بسیار خوبی را تجربه کردید. از قاب و ضخامت و رنگ و پاسپارتو و شیشه آنتی رفلکس و نور و محیط گرفته تا انتخاب عکس ها و همراهی آنها با یک متن مشخص.
به آقای سروری هم عرض کردم که کار خیلی موفقی را رقم زدید.
کسی که بتواند بین تصاویر مختلف یک رابطه منسجم برقرار کند اولین گام را در مسیر عکاسی برداشته است. دنیای امروز ما دیگر دنیای تک عکس نیست و مجموعه عکس ها و برخورد با تم یا موضوع می تواند ما را بهتر به نگاه عکاس برساند.
متن ها در بخش ارایه خیلی ریز ارایه شده. برخی متن ها هم بی ربط بود و هم طولانی که آسیبی به بخش تصاویر ارایه شده وارد می کند. متن ها حتی می توانست کوتاه تر و موجزتر ارایه شود و جهت دهی اصولی برای ذهنیت شفاف و آگاهی بخشی به بیننده باشد.
در کل مجموعه را بسیار موفق می بینم. مجموعه ای که هم قوم نگاری و باستان شناسی و طبیعت و مستند اجتماعی را منسجم در کنار هم تعریف کند و مخاطب را آزار ندهد مجموعه ای موفق است.
ما این مجموعه را چه برای مخاطب عام و چه مخاطب خاص ارایه کنیم مفید و رضایت بخش است و من به عنوان مخاطب خاص موفقیت این نمایشگاه را تایید می کنم.
من الان از موزه هنرهای معاصر آمدم و از آنچه در آنجا دیدم روحم را آزرده است. دیدیم که آثار حرفه ای ها در آنجا با کارهایی به مراتب ضعیف تر از این چه اینجا شاهد هستیم ارایه شده است؛ ولی عکس های اینجا آثار خیلی خوب و موفقی را برای یک حرکت گروهی رقم زده است.

حسین جلالی:
ارایه ای به این شکل بسیار اصولی و تم مورد انتخاب در این نمایشگاه خیلی متفاوت و خوب است.
همه این افراد با عکس و متن حاضر شده اند. تعداد کارها زیاد است و محیط را بسیار محدود و فشرده کرده است. ارایه سه فریم و انتخاب از بین یک پروژه چندین فریمی یعنی یک آغاز برای پرداختن به یک موفقیت در آینده .
فضای بزرگتر و تعداد عکس های بیشتر و اطلاع رسانی قوی تری را برای کارهای بعدی تان توصیه می کنم.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
به اطلاع می رساند نمایشگاه گروهی « عکس نوشت » از روز جمعه ۱۵ بهمن ماه جاری در نگارخانه لاله در تهران گشایش یافته و تا پایان روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه جاری مهیای حضور و دیدار علاقمندان است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس « نوعی نگاه » در بوشهر
پسین
هژبری: عکاسان میراث ، مستندنگاران فرهنگ و هویت اند

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مریم خداوردی
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ۲۲:۳۸

    خواندن نظرات و نقد صاحب نظران بر این نمایشگاه بسیار خوب و آموزنده است. جا دارد از دوستانی که مصاحبه ها را گرفتند و پایگاه عکس چیلیک برای انتشار این مصاحبه ها تشکر کنم.
    خوشحالم که نمایشگاه عکس نوشت با استقبال خوبی توسط عکاسان مطرح، مواجه شد.
    از حضور یکایک این عزیزان که باعث افتخار و اعتبار این جریان فرهنگی هنری در فهرست نمایشگاه های عکس شدند قدردانی می کنم.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۳۲

    ارایه نظر و نقد نمایشگاه از دیدگاه های گوناگون عکاسان و اساتید این رشته بسیار مفید است و سبب آشنا شدن با نقاط قوت و ضعف این حرکت می شود.
    دیدار ها و باز خوردها یی از این دست کمک بزرگی برای دستیابی به اهداف بزرگتر و موفقتر است.
    از یکایک اساتید و عکاسان برای ارایه نقد و نظرشان سپاسگزارم.

    پاسخ
  • آمنه عبادی
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۲۵

    متشکرم از تمامی اساتید و عکاسان که برای دیدن آثار و ارایه نظر خود زمان گذاشتند …. فارغ از تعریف ها خواندن نقدهای اصولی و کارشناسانه و به دور از هرگونه موضع گیری قطعا رشد دیدگاه عکاس را در پی دارد …البته جای خالی نقدهایی با این ویژگی را در تمامی حوزه ها میتوان حس کرد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست