1. خانه
  2. اخبار
  3. عکاسان عکس نگرفتند شاه‌حسینی در پاسخ به خبرنگاران: در مکانیزم انتخاب فیلم‌ها نقشی نداشتم پوستر جشنواره نشان‌دهند‌ی سینمای متعالی است

عکاسان عکس نگرفتند شاه‌حسینی در پاسخ به خبرنگاران: در مکانیزم انتخاب فیلم‌ها نقشی نداشتم پوستر جشنواره نشان‌دهند‌ی سینمای متعالی است

در ادامه‌ی نشست خبری جشنواره‌ی فیلم فجر مجید شاه‌حسینی به سوالات خبرنگاران در خصوص آثار حذف شده، نحوه انتخاب فیلم مردمی و شهرهای برگزارکننده جشنواره، طراحی پوستر فجر و انتقاداتی که به هیات انتخاب وارده شده است، پاسخ داد.

 بنده در مکانیزم انتخاب فیلم‌ها نقشی نداشتم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاه‌حسینی که به همراه حبیب ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی جشنواره در این نشست حضور پیدا کرده، بود، درپاسخ به انتقادهای مطرح شده به هیات انتخاب پاسخ داد: بنده در این مکانیزم از پیش طراحی‌شده نقشی ندارم و قاعدتا هیات انتخاب وارد عرصه جشنواره می‌شود و آثار را انتخاب می‌کند. ممکن است فیلمی هم اصلاحاتی به آن وارد شود که باید انجام بدهند بنابراین امسال هم قاعده هرساله اجرا شده و تخطی صورت نگرفته است.

اصلاحاتی که به فیلم‌ها وارد شده فنی هم هست

شاه‌حسینی معتقد است: رسیدن فیلم به جشنواره طبیعتا ملزم به اصلاحات محتوایی نیست و ممکن است فنی هم باشد بنابراین امسال سعی کردیم بیشترین سهم را به فیلم‌های قابل نمایش اختصاص بدهیم، پس تعداد آن‌ها را از ۲۰ فیلم به ۲۴ فیلم رساندیم.

او اصلاح را جزو فرایند آماده‌سازی فیلم برشمرد و افزود: اصلاحاتی که در فیلم صورت می‌گیرد فرمولی دارد که به من برنمی‌گردد. اما رعایت توأمان حق طبیعی فیلم‌ساز و بیننده است که هم حقوق فیلم‌ساز برای یک ایده هنری به رسمیت شناخته شود و هم حقوق بیننده را.

جهت حفظ حقوق معنوی از افراد نام نبریم

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره‌ی شایعه‌ی دخالت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و و محمدحسین نیرومند در انتخاب‌های جشنواره امسال توضیح داد: بنده ترجیح می‌دهم جهت حفظ حقوق معنوی افراد از کسی نام نبریم چون همه اعضای هیئت انتخاب زحمت خودشان را کشیدند و وزیر فرهنگ و ارشاد هم به عنوان یک متفکر هنری حضورشان در فضای جشنواره به نوعی بوده که از باب دلگرمی فرمایشاتشان را شنیدیم و در جلسه‌ای هم که برای تشکر از هیئت انتخاب آمده بودند ملاقاتشان کردیم و ایشان هم تأکید داشتند و دارند که جشنواره در شأن بالایی برگزار شود.

اصلاحات «دیوار» انجام شود، به جشنواره می‌آید

شاه‌حسینی درباره‌ی وضعیت فیلم "دیوار" محمد علی طالبی گفت: این فیلم در مرحله اول بازبینی دیده شده و همانند بسیاری از فیلم‌های دیگر باید اصلاحاتی در آن انجام شود تا در جشنواره به نمایش درآید.

او وضعیت فیلم «آتشکار» محسن امیر یوسفی را همین‌گونه دانست.

خوشنویس مسئول انتخاب فیلم‌های مردمی شد

شاه‌حسینی نحوه انتخاب فیلم مردمی جشنواره را همانند سال گذشته دانست و گفت: ما ترجیحا دوست داریم این کار را «خانه سینما» به لحاظ شأن اجرایی‌شان انجام بدهد، اما از سال گذشته به دلیل مشکلات اجرایی که داشتند این کار زیرنظر فردی انجام شد و امسال هم در جلسه‌ای که ستاد اجرایی با خانه‌ سینما داشت، از ما خواسته شد نماینده‌ای را معرفی کنیم تا این کار را زیر نظر آن‌ها انجام دهند که آقای خوشنویس مسوول انتخاب فیلم مردمی جشنواره شدند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل فارابی درباره انتخاب پروانه معصومی و مسعود جعفری جوزانی برای بزرگداشت‌های جشنواره امسال توضیح داد: کارنامه هنری این افراد و همچنین تجلیل‌نشدنشان در دوره‌های گذشته جشنواره مدنظر ما بود که این دو هنرمند هر دو از بزرگان سینما هستند و کارنامه‌ی درخشانی دارند.

شیراز میزبان جشنواره است

شاه‌حسینی از شیراز به عنوانی یکی از شهرهایی که جشنواره در آن به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود نام برد و اظهار داشت: مشهد و همدان هم متقاضی برپایی هستند که باید توافقات نهایی صورت بگیرد و شهرهای دیگری هم تقاضا داشتند که بیش از این در بضاعت ما نیست.

شرکت گاز قول داده در ایام جشنواره با ما همکاری بکند

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت قطعی گاز سینماها در ایام جشنواره گفت: این مسئله‌ای بود که به اجبار پیش آمد و کسی در آن مقصر نبود. اما با شرکت گاز صحبت‌هایی شده است، تا مساعدت لازم را در طول ایام برگزاری جشنواره با ما داشته باشند و مشکلی پیش نیاید.

حضور اندک فیلم‌های انقلاب و دفاع‌مقدس

شاه‌حسینی درباره حضور اندک سینمای دفاع مقدس و انقلاب در جشنواره بیست‌وششم اظهار داشت: این فیلم‌ها به دلیل ماهیت تاریخی که دارند تولیدشان سخت است و نمی‌توان هرسال تعداد زیادی از آن‌ها را تولید کرد و معمولا پروژه‌هایی دوساله هستند که سال گذشته تعدادی از آنها را شاهد بودیم. امسال هم تعدادشان بیشتر از تعدادی است که انتخاب شده که از لحاظ کیفی توسط هیات انتخاب برگزیده نشد.

 این پوستر نشان‌دهنده‌ی سینمای متعالی است

او همچنین درباره طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر معتقد است: ما در ایام سوگواری سالار شهیدان قرار داریم و جشنواره در این ایام برگزار می‌شود بنابراین این پوستر با بهره‌گیری از ترکیب سنت و مدرنیته نشان می‌دهد که با پدیده سینما می‌توانیم به اعماق تاریخی خود سفر کنیم و یک سینمای متعالی را به تصویر بکشیم.

همزمانی برگزاری جشنواره‌ی تئاتر و فیلم

مدیرعامل فارابی درباره هم‌زمانی پخش فیلم‌های ایرانی و جشنواره تئاتر فجر با بیان این‌که برپایی فیلم فجر معطوف به این دهه است اظهار داشت: گروهی از مردم در این ایام وقت می‌گذارند و برپایی این جشنواره‌ها ادای دینی به این مناسبت است و با توجه به این‌که ما تئاتر را به نوعی مادر سینما می‌دانیم، برگزارکنندگان آن جشنواره هم حق دارند از این ایام استفاده کنند، امیدوارم برکات درازمدتش نصیب کشورمان شود.

برای افزایش بودجه سینما، بحث بدهی‌ها را مطرح کردیم

به گزارش ایسنا، مجید شاه‌حسینی در بخشی از این جلسه درباره‌ی پنج میلیارد بدهی بنیاد سینمایی فارابی پاسخ داد: طبیعی است که فارابی یک نهاد فرهنگی است، نه اقتصادی و طی وظیفه‌ی آن که حمایت از سینمای ایران است خیلی از کاستی‌ها را جبران کرده است و طبیعتا بدهی‌هایی هم بوجود آورده است، اما باعث نشده است که چیزی از تعهدات ما کم شود و تنها به قصد افزایش بودجه سینمای ایران بحث بدهی را مطرح کردیم.

در حاشیه‌ی:

این نشست از ساعت ۱۰:۴۵ آغاز و تا ساعت ۱۳ در سالن نمایش بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

* در اوایل این نشست خبری، عکاسان به نشانه‌ی اعتراض به برخی تبعیضاتی که جشنواره‌ی فیلم فجر در سال گذشته و امسال نسبت به این گروه داشته‌اند، سالن را ترک کردند و تا پایان این نشست هیچ عکسی گرفته نشد.

* در این نشست ظرفیت ۱۵۰ نفره‌ی سالن تقریبا پُر شده بود

پیشین
راه‌یافتگان به مسابقه عکاسی از تئاتر حضرت والا
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست