1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. محسن کابلی: دنبال نگاه خاص در سوگواره عکس عاشورا بودیم

محسن کابلی: دنبال نگاه خاص در سوگواره عکس عاشورا بودیم

در گفت و گو با محسن کابلی داور بخش عکس سوگواره ملی عاشورا مطرح شد:
سوگواره در قابی متفاوت

زوم عکاسان به نگاه عمیق و فلسفی در آثار

گفت و گو با محسن کابلی داور بخش عکس سوگواره ملی عاشورابه گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک به نقل از روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، محسن کابلی از هنرمندان فعال و پر کار عکاسی کشور  از تنوع و تعدد آثار رسیده به سوگواره،  متفاوت بودن آثار ، حضور عکاسان حرفه ای  و حفظ رسالت رسانه ای بودن  آثار و تبیین مفاهیم دینی برای شکل گیری  قابی متفاوت از سوگواره ها سخن گفت.

« کابلی» از داوران بخش عکس نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا با توجه به حضور شرکت کنندگان درجه یک ملی در این رویداد سطح سوگواره را به لحاظ آثار رسیده بالا دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر در نظر گرفتن جوایز  بیشتر در این رویداد نیز به نسبت سوگواره های مشابه و موازی زمینه ساز ترغیب عکاسان  به حضور در چنین رویدادی شد.
وی اضافه کرد:  از این روی شاهد آثار چشمگیری به لحاظ تعداد به این دوره بودیم که بسیار جذاب بود.

«کابلی»  که داوری جشنواره‌های متعددی را در کارنامه هنری خود دارد، با بیان اینکه برای عکاسان حرفه‌ای بسیار مهم است که رویداد هنری از آیتم های حرفه ای برخوردار باشد و فراخوان این سوگواره به خوبی نشان از حرفه‌ای بودن این رویداد داشت، اظهارداشت:  از سوی دیگر حضور عکاسان حرفه ای ایران به چنین رویدادهایی مشروعیت می بخشد و خوشبختانه همه این موارد دست به دست هم داد تا شاهد رویداد حرفه‌ای در بخش عکس باشیم.

پوستر اختتامیه سوگواره ملی عکس عاشورا
داور نخستین جشنواره ملی تاکستان در خصوص این که عکاسی علاوه بر این که هنر است، حکم رسانه را دارد، از نقش پر رنگ رسانه ای بودن عکس در این رویداد گفت که به خوبی می‌تواند به تبیین مفاهیم دینی برای مخاطبان خاص و عام بپردازد.

وی با بیان این که در این سوگواره شاهد عکس‌های متفاوت از قومیت ها آیین های مختلف بودیم که منظومه ای از آیین ها، قومیت ها و لباس ها و … را  در قالب نمایشگاهی به تصویر می‌کشد، تصریح کرد: این امر  نه تنها  نشان از یکدلی و همدلی این آیین هزار ساله دارد بلکه  حتی برای افرادی که اطلاع چندانی از این آیین ندارند ترغیب کننده است و همین مقوله به خوبی بیانگر  این است که این هنر  به خوبی رسالت خود  را برای تبیین مفاهیم دینی ادا کرده است. 

«محسن کابلی» اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که عکاسی به عنوان یک رسانه در تمام اعصار موثر بوده و کارکرد عمیقی داشته و دارد به گونه ای که موجب ترغیب افراد بسیاری به هنر عکاسی شده است.
این عکاس در بخش دیگری از این گفت و گو از کامل بودن بندها و محورهای در نظر گرفته شده در این رویداد سخن گفت و افزود: ما به دنبال نگاه نو و جدیدتر، ویژه تر، عمیق تر و فلسفی تر در آثار رسیده به این سوگواره بودیم.
محسن کابلی ادامه داد: دلیل آن هم نگاه کلیشه ای حاکم در سوگواره ها نسبت به مقوله عاشوراست، از این روی تلاش کردیم دست  به انتخاب  آثاری بزنیم که از نگاه کلیشه دور باشد.

او که داوری جشنواره های مختلفی را در کارنامه اش ثبت کرده، اضافه کرد: مواجهه با عکس ها نشان می داد که کمی نگاه ها دچار تکرار شده است و به عنوان مثال عکسی که در دوره‌های گذشته منتخب شده، الگو و دستمایه عکاسان قرار گرفته است، اما ما به دنبال نگاه خاص در عکاسی بودیم.
مولف کتاب عکس «آت اوغلان» ویژگی مهم داوری در این دوره را، اختصاص فرصت مناسب برای داوری بیان کرد و افزود: در این بازه زمانی این امکان وجود داشت تا با فراغت بال و ذهنی پویا آثار را بررسی و دست به انتخاب بزنیم، نکته ای که در بیشتر رویدادها کم تر مورد توجه قرار می‌گیرد وسبب می شود تا داوری آن طور که باید انجام نگیرد.
——————————————
دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک مستقر در پایتخت کشور به عنوان حامی رسانه‌ای سوگواره ملی هنری عکس عاشورا، دوشادوش عوامل دبیرخانه روند برگزاری و سعی عوامل این سوگواره را در قالب اخبار و اطلاعیه ها و گزارش ها برای جامعه عکاسی کشور تنظیم کرده و در سایر صفحه های شبکه اجتماعی این رسانه@Chiilick منتشر می‌نماید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
اسامی عکاسان ششمین دوره اشکواره حسینی
پسین
گفت وگو با داریوش محمدخانی پیرامون پروژه «هایریم» در عکاسی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست