1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. نادیده گرفتن حقوق اولیه یک عکاس

نادیده گرفتن حقوق اولیه یک عکاس

منبع: شهرآرانیوز –

ماجرای عکس جلد کتاب ریاضی چهارم دبستان که متعلق به یک عکاس خراسانی است و با نام فردی دیگر منتشر شده.
وزارت آموزش‌ و پرورش یکی از اصلی‌ترین ارگان‌های تعلیم و تربیت به شمار می‌رود؛ ارگانی که باید در ترویج اصول اخلاقی پیش‌قدم باشد، اما گاهی از عملی‌کردن وظایفش باز‌می‌ماند.
این وزارتخانه امسال برای طرح جلد کتاب ریاضی چهارم دبستان، از عکس یک عکاس نیشابوری بدون جلب رضایتش استفاده کرده است؛ عکسی از آرامگاه خیام که حدود ۵ سال پیش توسط مرتضی امین‌ الرعایایی گرفته شده‌است.

نادیده گرفتن حقوق اولیه یک عکاس
این عکاس به شهرآرا می‌گوید: «زمانی‌که یکی از دوستانم، عکس جلد کتاب را برایم فرستاد در اینترنت جست‌وجو و پی‌دی اف آن را پیدا کردم و دیدم علاوه‌ بر اینکه بدون اطلاع من عکس چاپ شده، نام فرد دیگری نیز به‌ عنوان عکاس در شناسنامه کتاب آورده شده‌است.»
امین‌الرعایایی مدعی است این عکس را در روز بزرگداشت خیام در سال ۱۳۹۳ گرفته و همان زمان نیز در کانال تلگرامی خود منتشر کرده‌ است: «چند هفته پیش یک تیزر تلویزیونی به دستم رسید که در آن از دو عکس من بدون اجازه استفاده شده بود. من آن زمان این قضیه را پیگیری نکردم، اما تکرار این اتفاق باعث شد که حالا هر دو موضوع را با هم پیگیری کنم.»
این عکاس دو راه برای پیگیری حق و حقوقش در ذهن دارد؛ اول از‌ طریق نمایندگان مجلس موضوع را دنبال خواهد کرد و اگر این روش به نتیجه نرسید، به‌سراغ راه دوم و تنظیم شکایت می‌رود. مرتضی امین‌ الرعایایی به این موضوع که منبع درآمد و تخصص او عکاسی است، اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر چند از چاپ‌شدن عکسم روی جلد کتاب بچه‌ها به لحاظ معنوی خوشحال هستم، ولی باید حقوق مادی من نیز در این قضیه رعایت می‌شد یا حداقل اسم فرد دیگری به‌ عنوان عکاس در کتاب قرار نمی‌گرفت».

 

نویسنده: نگار راد
منبع: شهرآرانیوز
پیشین
ماجرای عکسی که اول مهر دست به دست شد
پسین
عکاس جسور بریتانیایی درگذشت/ ثبت پرتره مارگارت تاچر تا اورسن ولز

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست