1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه عکس های نسرین لاریجانی در «اتاق تاریک»

نمایشگاه عکس های نسرین لاریجانی در «اتاق تاریک»

نمایش عکس های «اتاق تاریک» نسرین لاریجانی در محل گالری ۰۰۹۸۲۱ تهران از روز جمعه ۱۸ فروردین ماه جاری گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک این نمایش با همکاری پروژه های وتن با عنوان «مشاعات» در گالری پروژه ۰۰۹۸۲۱ تهران برگزار می شود و در آن تعداد ۲۴ قطعه عکس سیاه و سفید در اندازه‌های: ۵۰ در ۶۶ سانتی‌متر و ۴۶ در ۷۰ س.م در دو طبقه‌ی این پروژه با مدیوم عکاسی(اتاق تاریک) به نمایش گذاشته می‌شود.
نسرین لاریجانی متولد فروردین ماه سال ۱۳۷۴ و دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه هنر است که در این نمایشگاه به «موضوع شهری» پرداخته است.

نمایشگاه عکس های نسرین لاریجانی در «اتاق تاریک»
در متن مربوط به قاب نخست نمایشگاه عکس اتاق تاریک یادداشتی با عنوان «تاریکی اتاق» آمده است:
تصویر میدان شوش را همیشه در جایی از ذهنم داشتم. به یاد نمی آورم اولین بار کی بود که فهمیدم در این میدان، خلاف دیگر میادین شهری، زمان در هیات کالبد ساعت در مکان ایستاده است. سالها از نخستین باری که این میدان را دیدم گذشته بود. وقتی به آنجا رفتم تا از ساعت عکس بردارم ، دیگر آن‌جا نبود. کالبد ساعت دیده نمی‌شد؛ اما زمان متوقف نشده بود.
در تجربه‌ی من از فضای شهری، بیش از هر چیز، این زمان بود که نوع حضور و یا حتی بودن و نبودن من در شهر را تعیین می‌کرد. انگار ساعتی که دیگر در شوش نمی‌یافتمش، در پس ذهنم در تمامی فضاهای شهری حضور داشت؛ در راه‌ها، خیابان‌ها، فضاهای عمومی. ساعت بود که به من یادآوری می‌کرد باید در «آن‌ جا» حضور داشته باشم یا نه. شب بخشی از بیست وچهار ساعت بود که نمی‌توانستم در وقت فرا رسیدن آن در شهر باشم. فضای خالی و تاریکی شهر جایی برای حضور من نداشت؛ پس نمی‌توانستم عکسی ثبت کنم تا اثباتی بر این باشد که «من آن جا بودم» یا «من آن جا را در شب دیدم».
من راه دیگری انتخاب کردم. در روز و ساعت‌هایی که خیابان و شهر خالی‌تر بود، در آن «جا»ها حضور یافتم و از راه‌ها و خیابان‌های خالی عکس انداختم. عکس‌ها را چاپ کردم و در شب اتاق خودم را هم تاریک کردم و عکس چاپ شده‌شده را بر پنجره اتاق تاریک خود چسباندم که روزنه‌ی من به جهانی بود که نمی‌توانستم در آن باشم و با یک ثانیه نوردهی، عکس دیگری از عکس چاپ شده‌ی اول گرفتم. حالا شب در عکس‌هایم پیدا شده بود. اثباتی بر این ادعا که من «شب شهر را دیده‌ام».
این‌گونه تلاش کردم تا از دریچه‌ی اتاق خود ، به جهانی نگاه کنم که نمی‌توانستم در آن باشم. نگاهی که حتی از پشت این روزنه هم، نه رو به واقعیت، که به عکسی از آن بود.
اتاق تاریک هم‌زاد تولد مدیوم عکاسی نیست. ابن هیثم قرن‌ها پیش هم از آن سخن به میان آورده است. گفته می‌شود با انتقال اتاق تاریک او به اروپا در طی جنگ‌های صلیبی این ایده به وسیله‌ی نقاش‌ها مورد استفاده قرار گرفت و این شروعی بود بر عکاسی در قرن‌های بعد. مدیومی که گواهی می‌دهد در «آن زمان» در «آن‌جا» بوده‌ام، حتی به دروغ!

از نسرین لاریجانی تاکنون شاهد ارایه مقالاتی هم‌چون: بررسی مفهوم نامکانی در عکاسی ایران چاپ شده در فصل‌نامه پیکره، ترجمه نمایش‌های بحث‌انگیز مجله کالوتایپ، نقد «تماشاگر تهران کیست» ارایه شده در روزنامه اعتماد، دیوارنگاری با دیوارپوشانی چاپ شده در نشریه کوبه، برگزیده نهمین دوره ده روز با عکاسان ایران، چهارمین دوره سمپوزیوم علوم اجتماعی دانشگاه تهران، کارگاه ملاقات با خیابان بخش عکس بوده‌ایم.

نمایشگاه عکس «اتاق تاریک» نسرین لاریجانی ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۸ فروردین ماه جاری در محل گالری پروژه ۰۰۹۸۲۱ تهران گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می‌توانند از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۲۹ فروردین همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این عکس‌ها دیدن کنند.
گالری پروژه ۰۰۹۸۲۱ تهران شنبه‌ها تعطیل است. 

گالری ۰۰۹۸۲۱ در تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه هجدهم، شماره ۲۵ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشتی بر کتاب عکس «زندگی در جنگ» مجید سعیدی
پسین
کسب جایزه عکاسی معماری توسط «رامین برزگر»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست