1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس «شرق مقرنس» فرشید احمدپور منتشر شد

کتاب عکس «شرق مقرنس» فرشید احمدپور منتشر شد

کتاب عکس «شرق مقرنس» با عکس های «فرشید احمدپور» از نماهای معماری و رواق و بنا و راهروها و صحن و کاشی های حریم آستان قدس رضوی توسط انتشارات پرگار چاپ و منتشر شد.
در ابتدای این کتاب و در بخشی مستقل توسط عکاس نگاشته شده:
«کتاب پیش رو، حاصل ۵سال عکاسی از رواق ها و صحن ها و سراچه پرشکوه آستان ملائک بوس و مطهر امام رضا(ع) با تمام محدودیت ها و سخت گیری های به جا که در این مکان مقدس وجود دارد، با مجوزهای چند ساعته در نهایت به یک مجموعه تبدیل گردید که اصحاب فن با دیده‌ی اغماض ننگرند خالی از خلل نیست.
عکاسی از این بنای باشکوه و فضای روح فضا برای عکاسان معماری بسیار ارزشمند و جزو آرزوهای دست نیافتنی است.

پس از نخستین بار که توانستم ابزار عکاسیم را با مشقت وارد حرم نمایم، مصمم شدم که به آرزوی چندین ساله ام جامه عکل بپوشانم. طی این ۵سال هر بار که موفق شدم ابزار عکاسیم را با مشقت وارد حرم کنم، بی وقفه عکاسی کرده ام و در تمامی شرایط نامطلوب از دید عکاسی، اعم از فقدان نور خوب هوای ابری و برگزاری مراسمات مختلف و وجود اشیای مزاحم عکاسی(کابل های برق و بنرهای تبلیغاتی) عکاسی را ادامه دادم.
حال این برگ سبز که برگرفته از قلب مقدس ترین مکان ایران، به برکت امام رئوف به نقطه ای رسید، بی شک هر عکاس هنرمندی تصمیم به اجرای این پروژه بگیرد بهتر از بنده می توانست اجرا و ارایه دهند.
من به نوبه‌ی خود با تمام غث و ثمین ها سعی بر این داشتم اولین کتابم را مبارک به نامی حضرت شمس الشموس و با محوریت عظمت این آستان مقدس شروع کنم و بر خود می بالم».


و … کتاب پنجره‌ای به سوی جهان ناشناخته‌هاست و قدم زدن در میان سطور آن انسان را با اُفق‌های نو آشنا می سازد. ما نیاز شناختن و شناخته شدنیم و از کتاب ناگریزیم.
«شَرقِ مُقَرنَس» پنجره‌ای است که از دستان چشم تو می‌گیرد و نرم‌نرمک به سوی جهانی می‌برد که پر از رنگ و روشنی است، با آنکه همه آنات و لحظاتی که در کتاب به تصویر در آمده اند، با تو آشناس اما همه آنها را عکاسِ هنرمند از منظر و زاویه‌ای دیگر باز می‌نمایاند تا این همه رنگ، نقش و روشنایی در جان تو حلول کنند و‌تو در هزار توی صحن‌ها، حجره‌ها، طاق‌ها، محرابها، منارها و اشکال هندسی و اسلیمی از خود بی خود شوی و حرم را دوباره ببینی.

هنرِ هنرمندِ «شَرقِ مُقَرنَس» در این است که تورا در میانه صدها عکس که هزار بار به آنها مواجه شده‌ای واله و سرگردان رها کند تا از سکر حضور در آن به دامن حیرت و شگفتی به غلتی و خود را در میان خطوط و نقش‌ها تنها بیابی ودر آن تنهایی همه تجربه‌ها معنوی است، را تو تجربه کنی.

اگر چه همت عکاسِ این مجموعه شریف و خجسته معطوف به بازنشانی رموز و زیبایی‌های معماری یکی از زیباترین مجموعه‌های معماری جهان اسلام بوده است مخاطب فهیم می‌تواند در کنار دیدن این فرخندگی‌های معماری، نقبی به عناصر انسانی اثر هم برند و از عشق و حال سازندگان و طراحان، معماران تا چشمهای خیس عاشقی که ساعتها بر این آسمان و‌ دیوارها و درها خیره مانده‌اند و دستهایی که به قصد تقرب غبار از آنها برگرفته‌اند، روایت می‌کند.

«شَرقِ مُقَرنَس» تکه‌ای از بهشت است که هنرمند از تجربه‌ی زیسته‌ی خود در حال و هوای حرم رضوی به ارمغان آورده است و این تجربه دیدن دارد.
در ابتدای این کتاب عکس یادداشت هایی از: امیر زارعی، کیارنگ علایی، کریم متقی، مهدی بزدانی خرم و سیدقاسم ناظمی پیرامون این اثر تالیفی و قالب و محتوا و نگاه و اندیشه در پس این عکس ها و این اثر خطاب به مخاطب را شاهد هستیم.

کتاب عکس «شرق مقرنس» دستاورد نگاه فرشید احمدپور عکاس آذری است که در طی ۵سال حضور متناوب و مستمر در حریم آستان قدس رضوی در قالب ۲۱۶ صفحه تمام رنگی عکاسی معماری در حرم علی ابن موسی الرضا(ع) را در نهایت دقت و ظرافت تجربه کرده است.
کتاب عکس «شرق مقرنس» حامل ۹۱ قطعه عکس معماری از حرم رضوی به شماره شابک: ۹-۰۳-۶۶۲۴-۶۲۲-۹۷۸ در قطع رحلی، با نظارت فنی چاپ توسط بهبود زارعی، چاپ و لیتوگرافی: شرکت تیراژه چاپ تبریز، طراحی جلد و گرافیست: صبا دلخون، کتابت بسم الله: یونس نصیری، با شماره کتاب شناسی ملی ۵۶۲۹۱۹۵ در موضوع بندی عکس معماری و در نوبت چاپ: نخست در سال ۱۳۹۹ در شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۴۵۰۰۰۰/چهارصدوپنجاه‌هزارتومان ارایه و در « پایگاه تخصصی کتاب عکس » عرضه شده است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب عکس «شرق مقرنس» به سایت کتاب عکس مراجعه و یا «ایـنـجـا» کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
جایزه عکس سال ۲۰۲۱ پولیتزر به مجموعه عکس «امیلیو مورناتی» رسید
پسین
عکس های برگزیده پولیتزر ۲۰۲۱ تحت تاثیر قتل «جرج فلوید»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست