1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفت‌وگو با «اد کاشی» عکاس شرایط سخت و چالش برانگیز

گفت‌وگو با «اد کاشی» عکاس شرایط سخت و چالش برانگیز

ED KASHI اد کاشیاد کاشی /Ed Kashi یکی از موفق‌ترین عکاسان خبری، سیاسی-اجتماعی جهان است.
با او درباره برخی از پروژه‌ها و انگیزه هایش گفتگو شده است.
اد کاشی /Ed Kashi بطور خستگی ناپذیری تلاش می کند تا توجه دنیا را به مسائلی که در سراسر جهان اتفاق می افتد جلب کند. جستجوی «اد» برای ثبت تصاویر اثرگذار، او را به برخی از خطرناک ترین مکان های روی زمین برده است.

عکاسی برای شما چه معنایی دارد؟
اد کاشی: عکاسی زندگی من است. چه خوب و چه بد، تقریباً همه چیز در زندگی من از طریق دنیای عکاسی اتفاق افتاده است. این راهی برای تعامل با جهان، یادگیری در مورد زندگی، تاریخ، فرهنگ و سیاست است و به من این امکان را می‌دهد تا از انرژی و مهارت‌هایم برای پرداختن به برخی از مسائلی که مشخصه زمانی است که در آن زندگی می‌کنم، استفاده کنم. عکاسی به عنوان هنر یا مهارت، همچنین به من اجازه می دهد تا تجربه و آزمایش کرده و بتوانم خودم را بیان کنم.

کلا از کجا شروع شد؟ چه چیزی شما را ترغیب به عکاسی از مسائل و چالش های سراسر جهان کرد؟
اد کاشی: من در دوره ای به بلوغ رسیدم که سیاست ، فرهنگ و مسائل مهم اجتماعی همه با هم درآمیخته و یکی شده بودند. همچنین داستان سرایی را در دبیرستان کشف کردم. این دو کاملاً کنار هم قرار گرفتند زیرا من عاشق عکاسی شده بودم و بیان و نگاه ام را در مدیوم داستان سرایی بصری پیدا کردم. من از مسائل داخلی و ژئوپلیتیک الهام گرفتم که شرایط سخت و چالش برانگیز زندگی در دوره من را نشان می دهد. استفاده از عکاسی، فیلمسازی و روزنامه نگاری برای من راهی برای آشنایی با این مسائل و تلاش برای افزایش آگاهی و ترویج تغییر است.

شما پروژه های باورنکردنی ای از انواع موضوعات مختلف را تهیه کرده اید. چگونه انتخاب می کنید که با چه موضوعی درگیر شوید؟
اد کاشی: چگونگی انتخاب پروژه هایم، ترکیبی است از آنچه که شخصا مرا تحت تاثیر قرار می دهد و ماموریت هایی که فرصت روبرو شدن با موضوعاتی را در اختیار من قرار می دهد که به جز آن نمی توانستم بر روی آنها کار کنم.

اِد کاشی/Ed Kashi عکاس و مدرس عکاسی اهل ایالات متحده آمریکا
موضوعات شما اغلب روایت سختی و محرومیت شدید است. قدرت عکس برای این روایتگری هم بسیار زیاد است، اما گره ای از نیازهای مادی این افراد نمی گشاید. چگونه اهمیت کار خود را برای این افراد توضیح می دهید؟

اد کاشی: گاهی اوقات متوجه کردن مردم غیر ممکن است. من به این نتیجه رسیده ام که آنچه این افراد بیشتر نیاز دارند کمک و حمایتی ملموس است، نه وعده مبهم افرادی که با روایت داستان زندگی آنها به دنبال گشایشی در کار خود باشند. من یاد گرفته‌ام که به شیوه‌ای محترمانه، باوقار و ملایم کار کنم که تعامل و همکاری با سوژه‌هایم باعث شود آنها حداقل احساس نکنند از اینکه به من اجازه ورود به زندگی‌شان را داده اند مورد سوء استفاده قرارگرفته اند. این یک معادله بسیار پیچیده است، معادله ای که من بسیار زیاد به آن آگاهم.
به همین دلیل،روشن و شفاف بودن مأموریت و هدف من بسیار مهم است و من همچنان به قدرت داستان سرایی بصری برای ایجاد تغییر اعتقاد دارم.

عکسهای شما در حالیکه بیان کننده اتفاق و موقعیتی بسیار سخت می باشند، فوق العاده بکر و نزدیک به موضوع هستند. آیا شما لحظات دشوار داشته اید یا اینکه زیادی به عملیات نزدیک شده اید؟ آیا گاهی برخورد با این موقعیت ها از لحاظ احساسی مشکل است؟
اد کاشی: من درد و رنج زیادی را لمس کرده ام و شاهد خشونت و غفلت جهانی بوده ام که در آن فقرا به شدت رنج می برند. مجموع این احساسات، عمیقاً در درون من طنین انداز شده و زندگی روزمره ام را شکل می دهد. در حالی که تماسهایی داشته ام که خبر از مرگ و مجروح شدن همکارانم در سال‌های اخیر، به‌ویژه در عراق و نیجریه می دادند، اما در طرح کلان موضوع برایم تفاوتی ایجاد نکرده است. این شغلی است که من انتخاب کرده ام. من خطرات را می سنجم و کاری را انجام می دهم که معتقدم امکان پذیر است.

اِد کاشی/Ed Kashi عکاس و مدرس عکاسی اهل ایالات متحده آمریکا
برای عکاسان مشتاق چه توصیه ای دارید؟
اد کاشی: برای بسیاری از شکست ها و ناامیدی ها آماده باشید، باید پرشور باشید و به خود و کارتان ایمان داشته باشید. یک مجموعه کارعالی ایجاد کنید که یک دیدگاه، یک نگاه و رویکرد شخصی را نشان دهد. صاحب یک موضوع، مسئله، سبک، منطقه… شوید. خودتان را متمایز کنید.
و آماده باشید تا در ازای پولی اندک بسیار سخت کار کنید. اما اگر بتوانید آن را به نتیجه برسانید، زندگیی سرشار از تجربه، مشارکت انسانی و لذت ناب از خلق کردن و به اشتراک گذاری کار خود خواهید داشت.

شما همچنین مقالاتی در مورد عکاسی با آیفون (iPhoneography) نوشته اید و عکس های خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید. عکاسی با موبایل چگونه منظرگاه را تغییر می‌دهد و برای کار شما به‌عنوان یک داستان‌گوی بصری چه معنا و جایگاهی دارد؟
اد کاشی: عکاسی با موبایل توانایی ما را برای داستان گویی، ایجاد تصاویر موثر و تعامل با جهان به روشی جدید، که در آن تماس مستقیم در زمان واقعی امکان پذیر است، گسترش داده است. در حالی که اثرات مخربی بر کسب و کار عکاسی گذاشته اما لذت خلق و تعاملی که هم اکنون بوجود آورده، حداقل در کوتاه مدت ارزش آن را دارد.

ED KASHI اد کاشی

عکس منتشر شده در توییتر، ادکاشی به همراه دخترش ایزابل

سخت ترین چیز در مورد عکاسی خبری چیست؟
اد کاشی: گذراندن زمان زیاد در جاده، تنهایی، خطرات شغلی و دوری از خانواده

پروژه ای که بیشتر به آن افتخار می کنید چیست و چرا؟
اد کاشی: پاسخ دادن به این سوال برایم دشوار است،
زیرا به پروژه‌های بزرگی که در طول زندگی حرفه‌ای‌ام تولید کرده‌ام بسیار نزدیک هستم، اما «سالخوردگی در آمریکا» پروژه‌ای است که به نظرم بیشترین طنین اندازی را در میان مردم داشت. همچنین این پروژه ای است که عمیق ترین تأثیر را بر من و زندگی من گذاشت.

پروژه های شما همیشه بسیار جذاب و صمیمی است. به نظر شما ۲-۳ جنبه کلیدی در دستیابی به این هدف چیست؟
اد کاشی: صمیمت، تواضع و احترام. سعی می‌کنم با ملایمت و آرامی به سوژه‌هایم نزدیک شوم، تا حد امکان شفاف‌تر توضیح بدهم که چه کسی هستم، چه کار می‌کنم، چرا این کار را انجام می‌دهم و قصد دارم با کار تولید شده چه کنم.

بهترین توصیه ای که تا به حال به شما شده چیست؟
اد کاشی: یافتن اینکه بهترین مهارتم چیست و روی نقاط قوت خود تمرکز کنم.

اِد کاشی/Ed Kashi عکاس و مدرس عکاسی اهل ایالات متحده آمریکا
آیا در حال حاضر چیزی وجود دارد که باعث نگرانی شما باشد؟

اد کاشی: ترس از اینکه فراموش شوم و کارم بی ربط و غیرضروری شود.

با توجه به داشتن تجربه ی کارِچند رسانه ای (multimedia) و عکاسی، چه چیزی تعیین می کند که یک داستان از طریق صدا و حرکت به بهترین شکل روایت می شود یا توسط عکس های ثابت ؟ آیا هنگام شروع یک پروژه می دانید که از چه مدیایی استفاده خواهید کرد یا اینکه در طی کار به طور طبیعی شکل می گیرد؟
اد کاشی: در این نقطه از سیر تکاملی شخصی ام، قبل از اینکه پروژه ای را شروع کنم تصمیم می گیرم که پروژه را با عکسهای ثابت، ویدیو و یا ترکیبی از هردو پیش ببرم. اما از نظر فرآیند، ویدیو همیشه یک گام جلوتر از بقیه و سخت تر است چرا که نیازمند تجهیزات، توجه به روایتگری و تمرکز بسیار بیشتری می باشد و به نوعی مستلزم کنترل بیشتر بر موقعیت ها یا حداقل، آمادگی بهتر برای آنچه ممکن است رخ دهد. وقتی من از هر دو به صورت ترکیبی استفاده می کنم، همیشه پیش بینی می کنم که تمرکز اصلی من بر کدام مدیا است تا از سردرگمی در لحظه که به چه چیزی دست پیدا کنم و چگونه دنیا را ببینم، جلوگیری شود.

برای مشاهده آثار اد کاشی و یا دیگر عکاسان بین الملل می‌توانید به بخش بانک عکاسان پایگاه عکس چیلیک مراجعه نمایید.

منبع: سایت شخصی/ www.Edkashi.com
مترجم: مریم خداوردی

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
سرانجام «بوی دهان گنجشک» کیارنگ علایی به اکبر عالمی رسید
پسین
رونمایی از کتاب عکس «چارحد بافق» و «بافق» در باغ تیتوی شهرستان بافق

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست