1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفت وگو با عکاس کتاب « من رییس جمهور ایرانم »‎

گفت وگو با عکاس کتاب « من رییس جمهور ایرانم »‎

این روزها یکی از اخباری که در شکلی سریع و وسیع در انبوه کانال ها و شبکه های اجتماعی مشاهده و منتقل می شود، خبر کتاب « من رییس جمهور ایرانم »‎ است.
کتابی که به سعی و کوشش امیر نریمانی عکاس نام آشنای فعالی که این روزها سرویس عکس روزنامه « وطن امروز » را به عنوان یکی از مطبوعات هدایت می کند.
به گفته عکاس، کتاب عکس « من رییس جمهور ایرانم »‎ به زودی در خانه هنرمندان ایران مورد رونمایی قرار می گیرد و سرویس خبر دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک به همین بهانه گفت وگویی با ایشان داشته و پرسش هایی را طرح کرده است.

طرح اولیه این کتاب چگونه و چرا به ذهن تان رسید و کارکرد رسانه عکس را در معرفی اشخاص و چهره ها تا چه حد منطبق با هدف تان می بینید؟

  • امیر نریمانی عکاسیکی ـ دو ساعتی از آغاز زمان ثبت نام گذشته بود که حضور چهره‌های گمنام و تلاششان برای دیده شدن برایم جلب توجه کرد. از آنجایی که روزنامه نیاز مشخصی برای عکس های مورد استفاده خود دارد، تصمیم گرفتم تا ورود چهره های شناخته شده به محل ثبت‌نام، از افراد گمنام عکاسی کنم، اواسط روز نخست، عکاسی از چهره‌ها و حالت های افراد ناشناس برایم جدی‌تر شد، تماسی با یکی از خبرگزاری ها داشتم و توضیح دادم که می‌شود در کنار گزارش‌های تصویری که از چهره‌های سرشناس منتشر می کنید، گزارش هایی هم از افراد گمنام کار کنیم که متاسفانه مورد پذیرش واقع نشد و من تصمیم گرفتم تا ورود چهره سرشناس به کارم ادامه دهم.
  • توجه به حواشی یک برنامه یا سوژه خبری از علایق شخصی من است. قبلا هم پیش آمده که در مواجه با رویداد ورزشی حواشی آن رویداد رو بیشتر مورد توجه قرار داده بودم که منجرب به نمایشگاه عکسی شد که در گالری دانشکده خبر در سال ۱۳۸۲ برپا کردم. توجه به حواشی و فاصله گرفتن از سوژه اصلی از دغدغه های کاری من است.
  • معتقدم مدیوم عکس به تنهایی برای انتقال مفهوم کافی نیست. گاهی نیاز هست در کنار عکس، اطلاعات تکمیلی در اختیار مخاطب برای درک بهتر هدف عکاس و مفهوم درونی عکس قرارگیرد. البته با رشد و گسترش مالتی مدیا این نیاز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است بطوری که برای انتقال مفهوم و پیام رسانه، نیاز به تلفیقی از صدا، عکس، نوشتار و موارد دیگر است. به همین دلیل در این کتاب مخاطب تنها با عکس مواجه نمی‌شود. در کنار عکس، شما شاهد توضیحات تکمیلی و اطلاعاتی از گذشته افراد هستید. به نظر من حداقل در زمینه عکاسی مستند و خبری توضیح و ارایه اطلاعات تکمیلی برای ترغیب مخاطب به جستجوهای بیشتر و یا درک درست و هدفمند پیام عکس به عنوان رسانه قدرمند غیر قابل انکار است.

برای معرفی کتاب و دیدگاه هایی که در مسیر عکاسی و ارایه آن لحاظ شده چه برنامه ای دارید؟

  • من رییس جمهور ایرانم - امیر نریمانیهمانطور که در مقدمه کتاب نوشته ام به اعتقاد من، برای فهم درست مجموعه های عکس مستند و بخصوص مستندهایی که به ناچار پسوند سیاسی به همراه دارند می بایست کلمه به کلمه مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. به طور مثال در اکثر اهداف و برنامه هایی که از سوی چهره های شناخته شده و گمنام عنوان شده است به موارد چون اقتصاد، بیکاری، استکبار ستیزی برخورد می کنیم، در واقع در نطق های انتخاباتی اکثر کاندیداها حداقل این سه عنصر مشترک بود است. به همین دلیل علاقمندم کتاب توسط اساتید جامعه شناسی‏، رفتارشناسی و روان شناسی مورد تحلیل محتوایی قرار گیرد. البته سابقه خاصی در این زمینه حداقل در ایران وجود ندارد که کارشناسان نظریات تحلیلی در مورد محتوای کتاب بخصوص کتاب عکس ارایه کنند ولی تلاش خواهم کرد در فرصتهای مختلف در کنار نظرات کارشناسان عکاسی و رسانه، نظرات اساتید در زمینه رفتار شناسی و جامع شناسی را نیز منتشر کنم.

این کتاب صرفا کتاب عکس نیست همانطور که خودم هم تاکیدی به گزینه عکس ندارم. معتقدم این کتاب باید دیده، خوانده و فهمیده شود. در این مجموعه عکس هایی هست که به لحاظ تکنیکی مشکل دارند ولی به لحاظ مستند و خبری و تاریخی نمی توان نادیده گرفته شود.

در کنار انتشار نظرات کارشناسانه امیدوارم رسانه های تخصصی و رسانه های عمومی و همکارانم که سالها در کنار هم رویدادها و رخدادها را پوشش داده ایم، کمکشان شامل حال من شود برای دیده شدن بهتر این مجموعه و البته تاثیرگذاری آن، چرا که معتقدم به لحاظ ضبط و نگهداری تاریخ مستند کشور بخصوص در زمینه مستند سیاسی در حوزه عکس کار منسجمی انجام نشده است و شاید این کتاب راه را برای ایجاد انگیزه و احساس مسولیت بیشتر برای ثبت و نگهداری تاریخ سیاسی و اجتمایی ایران باز و هموار کند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس ورزشی در آبادان
پسین
برندگان جایزه نگاه مخاطب دومین مسابقه عکس خانه روستایی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست