1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفتگو با مجید مرادی دبیر جشنواره عکس لالجین پایتخت سفال جهان

گفتگو با مجید مرادی دبیر جشنواره عکس لالجین پایتخت سفال جهان

نخستین جشنواره سراسری عکس لالجین پایتخت سفال جهان، با برگزاری آیین اختتامیه به تعهدات خود در قبال آثار ارسال شده و عکاسان راه یافته عمل کرد و این روزها برای دبیرخانه مجال فعالیت دیگری باقی مانده تا به آخرین قرارهای درج شده در فراخوان پایبند باشد.
مجید مرادی، دبیر اجرائی و هنری جشنواره در کارنامه خود مدیریت و دبیری و داوری جشنواره های مختلفی را دارد. وی می گوید این پانزدهمین جشنواره ای است که مدیریت آن را بر عهده داشته است ولی در این جشنواره بر خلاف تصوراتی که داشته استقبال بسیار خوبی از آن شده است، چه به لحاظ کیفی و چه کمی. مرادی می گوید از اکثر استانها عکس به دبیرخانه رسید که گزارش این اطلاع رسانی و استقبال را در سایت پایگاه عکس چیلیک به عنوان حامی رسانه ای جشنواره مان منتشر کردیم که بجاست همین جا از آقای مهدی سروری عزیز مدیرمسئول این رسانه و گروه همکاران شان کمال تشکر را داشته باشم.
این در حالی است که از اوایل خرداد ماه سال ۹۷ جشنواره کلید خورد و در ۲۱ بهمن ماه سال جاری پرونده نخستین دوره این جشنواره بسته شد.

مجید مرادی عکاس و دیر اجرائی این جشنواره در گفت وگو با واحد خبر پایگاه عکس چیلیک اظهار داشت: «در ۲۵ خرداد ماه تیم دبیرخانه شکل گرفت و حمید محبی مجید(شهردار لالجین)- در جایگاه دبیر جشنواره تعریف شد. همچنین امور دبیرخانه به محمد شهسواری و روابط عمومی جشنواره به پیمان مناسبی و فاطمه قربانی سپرده شد. تصمیم بر آن شد که امور رایانه هم ه فاطمه جعفری و سمعی بصری به سعید بهرامی، تنفیذ شود و با نشست های متوالی و جلسه های هماهنگی بین عوامل توانستیم جشنواره را در سطحی قابل قبول به شکل شبانه روز زنده نگه داریم و نسبت به امکانات و داشته ها ارایه خدمات داشته باشیم و پاسخگو باشیم.

آمار عکس های ارسالی از شهرها و استان های گوناگون موجب حیرت برگزارکنندگان شد.
ما در بازه زمانی بسیار کوتاهی که موانعی را هم در موقعیت های مختلف داشتیم توانستیم پذیرای در بخش حرفه ای ۸۸۴ فریم در بخش تک عکس و ۹ مجموعه عکس از ۸۸ عکاس، در بخش آماتور ۳۸۳ فریم تک عکس و ۳ مجموعه عکس از ۴۳ عکاس و در بخش مردمی ۱۱۲ تک عکس از ۱۳ شرکت کننده باشیم که به دبیرخانه جشنواره رسید.

مرادی در ادامه از تفکیک شبکه اجتماعی و اعتبار رسانه های عمومی و اهمیت رسانه های تخصصی هم اشاره کرد و گفت: اگر چه امروز حضور در شبکه اجتماعی و فضای مجازی یکی از موثرترین روش های اطلاع رسانی است ولی اعتبار رسانه های عمومی و تخصصی همچنان قوت بخش فعالیت ها و اعتماد ساز در افکار عمومی برای فعالیت رسانه ای و تبادل اطلاعات است.
در بخش عکس نیز چنین است و شبکه های اجتماعی به دلیل برخورداری از زیرساخت های پذیرفته شده توسط افکار عمومی، بهترین محلی است که می توان عکس هایمان را به نمایش بگذاریم و تاثیرات آن را شاهد باشیم.
در خوشبینانه ترین و بهترین گالری های کشور شاید ما هزار بازدیدکننده از آثارمان داشته باشیم ولی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هیچ محدودیتی برای حضور و مرور و مشاهده وجود ندارد.
مرادی پیرامون حرکت های جسورانه و نقش خلاقیت در شکست برخی رفتارهای عادت شده در مسیر برگزاری جشنواره هم صحبت کرد و اظهار داشت: در این جشنواره شاید برای نخستین بار درایران توانستیم یک حرکت جدید را راه اندازی کنیم. او می گوید در هر جشنواره و مسابقه عکس فقط آثار راه یافتگان به بخش مسابقه و در اکثر موارد فقط برگزیدگان به نمایش در می آید، ولی ما با استفاده از پتانسیل شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام در فضای مجازی با ایجاد کانال تلگرام و پیج اینستاگرام همه عکس های ارسالی به دبیرخانه را به نمایش گذاشتیم.

چرا نباید هیچ گاه همه ی عکس های راه یافته به نمایش درنیاید. بگذاریم سلایق و نگاه متفاوت همدیگر را ببینیم. در هنر عکاسی، عکس دیدن یکی از مهم ترین ابزارهای پیشرفت عکاسان است و از طرفی داوری در جشنواره کاملا شفاف است و جای شک و شبهه را برطرف می کند. البته این حرکت مخالفینی هم داشت ولی می دانم روزی همگان به این نتیجه خواهند رسید که شفافیت بهترین روش خدمت صادقانه و در مسیر اعتلا و سلامت است. وی می گوید سالهای سال است که هرگاه تیم داوری به عهده من گذاشته می شود، اعضای تیم را با نگاه های مختلف انتخاب می کنم. زیرا با این کار شاید بتوان بیشترین احترام را برای دید شرکت کننده و عکاس قائل شد و البته که با کمترین خطا و آسیب هم در مسیر رعایت حقوق همگانی آثار در مسیر ارزیابی و داوری مواجه خواهیم بود.

امیدوار هستیم با وجود تنگناهای اقتصادی بتوانیم تداوم این جشنواره را در مراحل بعدی و سال بعد شاهد باشیم و شهر لالجین در استان همدان را با وجود استعداد و هنر بومی آن به عنوان پایتخت سفال به جهانیان معرفی کنیم.
در پایان ضمن تشکر از همه ی شرکت کنندگان برای شرکت در جشنواره خودشان برایتان آرزوی سربلندی و موفقیت و دلی پر از آرامش را دارم.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

 

پیشین
نگارخانه چیلیک میزبان آثار جشنواره عکس لالجین شهر جهانی سفال
پسین
نمایشگاه عکس «ساجده» با نگاهی به موضوع «زن» در گالری نگاه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست