1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. « اودلاجان » در دانشگاه هنر تهران

« اودلاجان » در دانشگاه هنر تهران

منبع: ایسنا

پردیس باغ ملی دانشگاه هنر از ۱۶ تا ۲۴ خرداد ماه میزبان نمایشگاهی از عکس‌های بافت تاریخی «اودلاجان» در تهران است.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه که به همت انجمن علمی دانشکده معماری دانشگاه هنر برگزار می‌شود، بخش کوچکی از دستاوردهای پروژه «مستندسازی اودلاجان» را به نمایش می‌گذارد.

اودلاجان

پروژه «مستندسازی اودلاجان»، پروژه‌ای مستقل و داوطلبانه با هدف شناخت و زمینه‌سازی برای آینده‌ی احتمالی انواع پروژه‌های حفاظت و مرمت در بافت تاریخی «اودلاجان» است. این پروژه از سال ۱۳۹۰ به ابتکار و همت مشترک چهار دانشجوی رشته‌ی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز و به مرور با پیوستن کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، دانشجویان و مدرسان رشته‌های معماری و شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی تفرش و دانشگاه هنر تهران ابعاد کار خود را وسعت داد.

در چهار سال گذشته، بخش‌های مستندسازی میدانی و هم‌پوشانی اطلاعات آرشیوی زیر نظر نوید جمالی، پژوهشگر تاریخ و معماری و سجاد عسکری، دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، انجام شده است و از پاییز ۹۴ فعالیت‌های میدانی به سرپرستی دکتر سوزان حبیب (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفرش و مدرس سابق دانشگاه هنر) و از بهار ۹۵ با پیوستن دکتر علی زمانی‌فرد (عضو هیأت علمی دانشگاه هنر) و دکتر سحر قادری (مدرس دانشگاه هنر) گستره‌ی فعالیت‌ها ادامه یافته و جمع‌آوری و ثبت اطلاعات آرشیو توسط مهندس مینا فاطمی در حال انجام است.

در این مدت بیش از ۴۰۰ دانه‌ی تاریخی شامل خانه‌ها، حمام‌ها، مساجد، تکیه‌ها، بقاع، بازارچه‌ها، سراها، سقاخانه‌ها، کنیسه‌ها و همچنین معابر مستندنگاری شده‌اند. اطلاعات مرتبط، با حفظ امانت، در وب سایت oudlajan.org برای پژوهشگران قابل دسترس است.

براساس این گزارش، سرعت تخریب و نابودی‌ها انگیزه‌ی اصلی آغاز پروژه‌ی «مستندنگاری اودلاجان» بوده است. در این نمایشگاه خانه‌های گمنام، فراموش شده و در خطر تخریب به نمایش گذاشته شده‌اند که در یک سال اخیر توسط دانشجویان معماری دانشگاه‌های علم و صنعت ایران و دانشگاه هنر تهران شناسایی شده‌اند. آرش منادی، نیلوفر خانجانی، کیاندخت دیوان‌بیگی، پارسا صفایی، یاسمن مرتضوی و افشین یاوری این عکس‌ها را به قاب تصویر کشیده‌اند.

گشایش نمایشگاه «اودلاجان، حرفی از هزاران»، یکشنبه ۱۶ خرداد از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۱۹:۳۰ با سخنرانی سید مهدی حجت، بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و غلامرضا اکرمی، رئیس دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

پیشین
چرا اسمی از عکاس این عکس‌ها نمی‌آورند؟
پسین
مهمترین مسابقه جهانی عکاسی از کوه برگزار می‌شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست