1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. با حضوری صمیمی در «حیات نظر» کتاب «عکاشی» رونمایی شد

با حضوری صمیمی در «حیات نظر» کتاب «عکاشی» رونمایی شد

با حضور صمیمانه اهل فرهنگ و ادب و هنر و مراسمی ساده در «حیات نظر» از تازه‌ترین اثر تالیفی_تصویری جامعه عکاسی کشور با عنوان کتاب «عکاشی» رونمایی شد.
به گزارش «پایگاه عکس چیلیک» با میزبانی همکاران موسسه چاپ و نشر نظر، مراسمی صمیمی از ساعت ۱۹ روز جمعه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۱ در فضای باز این موسسه برگزار و طی برنامه‌ای ساده از کتاب عکاشی با حضور مریم زندی عکاس و ابراهیم حقیقی طراح و نقاش رونمایی شد.
رونمایی از کتاب عکاشی مریم زندی و ابراهیمی حقیقی
در این مراسم که با حضور تنی چند از اساتید هنر و کارشناسان فرهنگ و چهره‌های ادبی برگزار شد ابتدا محمودرضا بهمن پور به عنوان مدیریت نشر نظر و میزبان، خیرمقدمی صمیمانه به حاضرین گفت و با نام بردن از مرحوم مرتضی ممیز به زمینه آشنایی ابراهیم حقیقی با مجموعه فرهنگی و هنری نشر نظر اشاره کرد و در ادامه با نام بردن از مریم زندی به تاثیر این دو چهره فرهنگی_هنری در حوزه‌ی فرهنگ و هنر ایران پرداخت.
محمودرضا بهمن پور در ادامه وجه زیبایی شناسانه حرکت مشترک این دو هنرمند را با توجه به مختصات زمانی و تاریخی ، شاخص‌ترین وجه کتاب عکاشی دانست و سپس از هر دو صاحبان اثر دعوت به حضور در جایگاه کرد.

مریم زندی ابتدای کلام را با پاسخ به چرایی ضرورت چاپ کتاب در این بحران اقتصادی اختصاص داد و گفت: اگر چه حال هنرمند از حال جامعه جدا نیست و احوال ما هم مثل احوال سایرین است ولی همین حال و احوال‌هاست که ما را به ضرورت دل‌مشغولی و پرداختن به مقوله چاپ کتاب عکس به عنوان یک ضرورت فرهنگی در این برهه‌ی حساس تاریخی مصرّتر می‌دارد.
مریم زندی در ادامه تاکید کرد: اوایل دهه هفتاد یک نمایشگاه پرحاشیه و موفق در گالری سیحون برگزار شد که دستاورد همین همکاری مشترک عکاس و نقاش بر روی عکس‌های مجموعه چهره‌های هنرمندان ایرانی بود که بعدها در سال ۱۳۸۰ با عنوان کتاب عکاشی در قطع  خشتی کوچک و در اندازه‌ی ۱۵ در ۱۵ س.م چاپ و منتشر شد و امروز بعد از گذشت بیست سال همان کتاب با افزودن یک اثر در قطع رحلی به چاپ رسیده است.
رونمایی از کتاب عکاشی مریم زندی و ابراهیمی حقیقی
سپس ابراهیم حقیقی در کلامی چند به خاطرات کودکی و نوجوانی خود اشاره‌ای گذرا کرد و کار در سایه‌ی مرحوم پدر «هاشم حقیقی» در عکاسی زهره واقع در خیابان لاله زار تهران قدیم را مقدمه‌ای در کندکاوهای نقاشی‌گونه بر عکس‌ها دانست که توسط مادر و آموزگار هنر مورد حمایت و تشویق قرار گرفت.
ابراهیم حقیقی ادامه صحبت را به کار در آتلیه و لابراتوار لورکا نزد استاد فقید عکاسی مسعود معصومی رساند که روزی استاد معصومی کار بر روی عکسی چاپ شده را به ایشان واگذار کرد و ابراهیم حقیقی هم با ذوق و خلاقیت بر روی آن عکس، نقش‌هایی را مرتبط با فرم و رنگ و حالت موضوع عکس کشید که مسعود معصومی ضمن تحسین کار برای نخستین بار عبارت «عکاشی» را به کار برد.
بر دیواره محوطه‌ فضای باز موسسه چاپ و نشر نظر، قاب هایی از نمونه عکس و آثار منتشره به نمایش گذاشته شده بود که میهمانان و حاضرین نیز مکان مشاهده و دیدار از این آثار را برای خود مغتنم می‌دانستند.
در ضمن این مراسم حضور بسیاری از چهره‌های فرهنگی_هنری و ادبی رونق این دیدار را قوّت می‌بخشید که از آن جمله می‌توان از: سیف الله صمدیان، رضا کیانیان، امرالله فرهادی، نادر داودی، علی خسروی، یونس شکرخواه، احمد نصرالهی، توحید احدی، محمد فرنود، سهراب مهدوی، شاپور شیلاندری، هادی حیدری، توکا ملکی و … نام برد.
این مراسم صمیمی پیش از ساعت ۲۰:۳۰ شامگاه جمعه ۲۷ خرداد ماه پایان یافت و هر دو هنرمند با ادامه‌ی حضور در جایگاه و امضای کتاب «عکاشی» به متقاضیان احترام کرده و پذیرای ایشان شدند.
نسخه سال ۱۴۰۱ کتاب «عکاشی» در #سایت_کتاب_عکس  به عنوان #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران معرفی و ارایه شده است و متقاضیان می‌توانند با ثبت سفارش از هر کجای کشور از امکان تهیه و دریافت این تازه‌ترین کتاب عکس جامعه عکاسی ایران برخوردار باشند.

عکس‌ها از: سبحان سروری

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت «لوسی سوتر» پیرامون مجموعه عکس «محسن بایرام‌نژاد» از دریاچه ارومیه
پسین
نمایشگاه ششمین سالانه‌ی عکس دانشجویان عکاسی دانشگاه تهران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست