1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «عباس» عکس تاریخی «آیت الله خمینی» در مدرسه علوی را ثبت کرد

در چنین روزی «عباس» عکس تاریخی «آیت الله خمینی» در مدرسه علوی را ثبت کرد

#در_چنین_روزی برابر با ۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ عباس عطار/ Abbas Attar عکاس ایرانی که همراه با ده‌ها خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی در مدرسه علوی حضور داشت توانست تصویری از آیت الله خمینی(ره) ثبت کند که به یکی از عکس های ماندگار تاریخ انقلاب ایران تبدیل شد.
در مدرسه علوی با اعلام برنامه [دیدار امام از طرف کمیته استقبال] از ساعت ۷ صبح ۱۳ بهمن ۱۳۵۷ سیل جمعیت برای دیدن آیت الله خمینی به طرف مدرسه علوی شماره ۲ واقع در خیابان عین الدوله تهران سرازیر بود. مردم از هر سوی تهران به طرف خیابان ایران در حرکت بودند. جمعیت از در شرقی محل اقامت ایشان وارد حیاط مدرسه علوی شماره ۲ که در حدود سه هزار متر مساحت دارد، می شدند. آیت الله در چارچوب پنجره اتاق خود که در طرف غرب حیاط و طبقه همکف قرار داشت می ایستادند و با جمعیت دیدار می کردند و با تکان دادن دست از مردم تشکر می کردند.
در نهایت جمعیت گروه گروه پس از دیدن ایشان از در غربی مدرسه خارج می شدند.
در این عکس آیت الله خمینی نفر نخست انقلاب۵۷ در کنار پسرش احمد و نوه اش که سمت راست او ایستاده اند، دیده می شود.
در پیش زمینه عکس دریایی از دستان مردم دیده می‌شود که شالوده و بنیاد اصلی حمایت از آیت الله خمینی(ره) است. دستان حمایت‌گری که طی سال‌های بعد در بحران های داخلی، دوران جنگ تحمیلی عراق با ایران، تحریم‌های بین‌المللی و … حامی و پشتوانه ایشان بودند.


«عباس» دقیقاً در جایی که باید باشد حضور داشت. او تعدادی از ماندگارترین تصاویر انقلاب اسلامی ایران را ثبت و منتشر کرده است.
نخستین تصویر تاثیرگذار عباس از دوران مبارزات انقلابی مردم ایران در دهه‌ی ۱۹۸۰، تصویر جاودانه‌ی مربوط به آتش زدن تصویر محمدرضا پهلوی است که بخشی از آن، روی جلد مجله‌ی تایم در نوامبر سال ۱۹۷۸ به چاپ رسید. این تصویر نشانه‌های اولیه از فروپاشی ابهت دوران پادشاهی در ایران و شروع دورانی تازه در تاریخ سیاسی این کشور است.
عباس عطار به عنوان یک عکاس ایرانی از انقلاب اسلامی ایران به عنوان دوران تاریخی زندگی حرفه‌ای‌اش یاد کرده است.
عباس عطار در سال ۱۹۸۵ به طور رسمی به عضویت آژانس عکس مگنوم درآمد. او از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۱، رئیس دوره‌ای این آژانس عکس بود.

عباس عطار در بینابین گفت وگویی اظهار کرده است: «من نام خانوادگی‌ام را کشته‌ام. همه‌ی دنیا من را با نام «عباس» می‌شناسند و همین برای من کافی است. اگر زندگی‌نامه و بیوگرافی من را بخوانید می‌بینید که من یک عکاس به دنیا آمده‌ام. یک عکاس به نام «عباس»».
عباس عطار متولد ۹ فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان کشور ایران.

مترجم: مهدی یوسفی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس تاریخی «پرواز۵۷» توسط «حسین شرکت» به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی عکس «اعدام ویت کنگ» توسط «ادی آدامز» به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست