1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «پسر گریان کروات» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «پسر گریان کروات» به ثبت رسید

گریه پسرک کروات در خاکسپاری پیکر پدر
۱۱ آگوست ۱۹۹۱، کرواسی
#در_چنین_روزی عکس مشهور گریه پسر کروات در خاکسپاری پیکر پدر به ثبت رسید که از زمان عکاسی آن نزدیک به ۲۹ سال می گذرد.
این تصویر حائز رتبه نخست بخش تک عکس خبری مسابقه ورلد پرس فوتو در سال ۱۹۹۲ شد.


عکس “ران هاویو” (Ron Haviv) ،گریه و بی قراری پسرک نوجوانی را  در مراسم تشییع پیکر پدرش نمایش می دهد. پدر او یک پلیس کروات بود که به دست چریک های صرب کشته شد. اعلام استقلال کرواسی نشانه آغاز جنگ داخلی خونین بین گارد ملی کرواسی و شبه نظامیان صرب بود که توسط ارتش فدرال حمایت می شد.
در آن زمان اکثریت مردم کروات جدایی دولت کرواسی از جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی را خواستار بودند؛ در حالی‌که اکثریت مردم محلی صرب که در خاک کرواسی زندگی می‌کردند، با آن مخالف بودند.
صرب‌ها وجود یک دولت صرب جدید را در داخل جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی و مشترک با آن می‌خواستند که بخشی از خاک بوسنی و هرزگوین با اقوام آن و کرواسی هم بخشی از آن می‌شد. صرب‌ها تلاش می‌کردند تا مناطق بیشتری از کرواسی را تصرف کنند.

این جنگ بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ و میان نیروهای کروات دولت کرواسی -که به‌تازگی از جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی اعلام استقلال کرده بود- و نیروهای صرب محلی یا ارتش مردمی یوگسلاو رخ داد.

این جنگ در کرواسی به جنگ میهنی و تهاجم بزرگتر صربستان معروف است. درحالی‌که در منابع صربستانی از آن با عنوان جنگ در کرواسی یا جنگ در کراینا یاد شده‌است.

“ران هاویو” (Ron Haviv) عکاس خبری آمریکایی و از بنیان گذاران آژانس عکس VII ، در چنین روزی ۱۱ آگوست ۱۹۹۱ این عکس را ثبت کرد که جایزه رتبه نخست بخش تک عکس خبری مسابقه ورلد پرس فوتو در سال ۱۹۹۲ را از آن خود کرد.
ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

پیشین
نمایشگاه عکس «وهم معکوس» آل آقا در گالری کاما
پسین
نمایشگاه گروهی عکس « کر و نای » در گالری باروک

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست