1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. سایه های دیروز «عباس گروسی» در خانه هنرمندان ایران

سایه های دیروز «عباس گروسی» در خانه هنرمندان ایران

نمایشگاهی از آثار عکاسی شادروان عباس گروسی با عنوان «سایه های دیروز» از عصر روز جمعه ۲۶ آبان ماه جاری در خانه هنرمندان ایران گشایش می یابد.

عباس عببدالله گروسیبه گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عباس عبدالله گروسی جمعه ۲۶ آبان ماه ساعت ۱۷ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و نمایشگاه عکس‌های این هنرمند با عنوان «سایه‌های دیروز» در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ششم آذرماه برپا خواهد بود.

عباس گروسی نویسنده و پژوهشگری هستند که در حوزه های مردم شناسی، قوم شناسی و ایران شناسی پژوهش هایی حائز اهمیت از خود برجای گذاشتند.

عباس عبدالله گروسی (کیان زند) متولد ۳۰ آبان ماه سال ۱۳۱۸ در تهران و دانش آموخته کارشناسی زبان و ادبیات عرب و کارشناسی ارشد از موسسه آسیایی دانشگاه پهلوی هستند که در ۱۱ امرداد سال ۱۳۹۳ در ونکوور کانادا درگذشتند.

مرحوم گروسی به عنوان استادی ایران‌پژوه و مردم‌شناس از سال ۱۳۴۹ به پژوهش و نگارش در حوزه تاریخ، باستان‌شناسی، میراثِ فرهنگی، کشاورزی، دام‌داری سنتی و آیین‌های ایرانی پرداختند .

پوستر نمایشگاه عکس سایه های دیروز «عباس گروسی»

در بخشی از متن قاب نخست نمایشگاه عکس «سایه های دیروز» آمده است: بیش از ۵۰ کتاب، مقاله و گزارش و چندین دست‌نویس و یادداشت و همکاری در چند فیلمِ مستند و حدود ۱۰هزار عکس، یادگارِ پژوهش‌ها و گشت‌وگذارِ او در گوشه‌گوشه ایران است.
دوربینِ عکاسی، ثبت، مستندسازی و روایتِ تصویری روی‌دادها و دیده‌ها، بخشِ جدایی‌ناپذیرِ زندگی او بوده و عکس‌هایی با زیباشناسی ویژه خود در دسته‌های: خانوادگی، معماری، طبیعت، پرتره، رویدادهای اجتماعی و… از این عکاس فقید به یادگار مانده است.
عکس‌های گروسی، روایتی زمانمند از عشق به عکاسی است؛ «سایه‌های‌ دیروز» که تاکنون ما، گسترده شده است.

جغرافیای تاریخی ناحیهٔ بمپور بلوچستان در سال ۱۳۷۴ و تاریخ آب و آبیاری استان کرمان در سال ۱۳۸۲ از جمله کتاب های تالیف شده توسط شادروان گروسی هستند.

نمایشگاه عکس «سایه های دیروز» ساعت ۱۷ روز جمعه در گالری تابستان گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند تا پایان روز ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ از عکس های این نمایشگاه دیدن کنند.
گالری تابستان در تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنرمندان، خانه هنرمندان ایران واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
«نگاهی به عکاسی استیجد در ایران» در گالری یافته
پسین
مظفر طاهری: شب های روشن اتفاقی مبارک برای عکاسی است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست