1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. مظفر طاهری: شب های روشن اتفاقی مبارک برای عکاسی است

مظفر طاهری: شب های روشن اتفاقی مبارک برای عکاسی است

ایران عزیز ما در جای جای خود و در جغرافیای هر استان نامی را بر تارک عکاسی دارد که نمی توان از عکاسی آن خطه گفت و از آن نام، یاد نکرد.
خطه‌ی کریمان و استان کرمان در مسیر نیم قرن اخیر فعالیت عکس و عکاسی استعدادهایی را یافته و به پهنه‌ی جامعه عکاسی معرفی کرده، اما مظفر طاهری متخلص به «عکاسباشی» با آن ادبیات منحصر به شخص خودش (در امضا و قید زمان و موقعیت)، در حوزه زیست هنری‌اش نیز چون زندگی، فرهیخته ای نازک‌دل، دوراندیش و ظریف‌نگر است که بعد از کتاب عکس «کرمان و انقلاب اسلامی به روایت تصویر» در سال ۱۳۷۹، با کتاب عکس «ناموران کرمان» در سال ۱۳۹۷ قریب به ۷۰ چهره شاخص از اهالی کرمان را ثبت و معرفی کرده است.
کتابی که بسیاری از چهره های تصویر شده در این کتاب دیگر در قید حیات خاکی نیستند و در صورت وجود کریمی فرهیخته از دیار کریمان، این اثر شاخص استانی استعداد تکمیل شدن در قالب جلد دوم خود را نیز دارد.
خلاصه اینکه چندی پیش خبر گشایش «خانه عکس» در مشهد و امروز هم خبر یک رویداد فرهنگی_هنری مبارک در استان کرمان با دعوت از استادیار دانشگاه و صاحب کسوتی نیک نام و مجرب چون مظفر طاهری برای جامعه عکاسی ایران را به فال نیک می گیریم.
همچنین برای ایمان روح الامینی و اهداف و راهبرد «موسسه هنری تخصصی عکاسی شب های روشن» او آرزوی درخشش‌ها داریم و امید داریم این سعی و فعالیت ها و هم اندیشی ها با اطلاع رسانی مناسب بتواند روزگاری زیباتر را برای عکس و عکاسی این شهر و استان و کشور رقم بزند.
—————————————————————————————————————————–

تا آنجا که من یاد می‌دهم در همه زمینه‌ها، چه هنری و چه اجتماعی و فرهنگی تا وقتی که خودمان را در چهارچوب کرمان محصور کرده بودیم و در همان چهارچوب به فعالیت‌مان ادامه می‌دادیم، اگر بخواهم خیلی عامیانه بگویم، انگار درجا می‌زدیم ولی زمانی که پا را از این چهارچوب فراتر می‌گذاشتیم، حالا در سطح ملی یا بین‌المللی، انگار با دنیای جدیدی آشنا می‌شدیم و شکوفا می‌شدیم.
من به عنوان یک شاهد زنده می‌توانم شهادت بدهم که چنانچه از زمان جوانی با توجه به امکانات آن وقت کرمان، به کرمان بسنده می‌کردم، در همان موقعیت مانده بودم و این ارتباط من، ابتدا با پایتخت و بعد از آن با خارج از کشور توانست که مراحل پیشرفت مرا آماده کند و اگر هم امروز به یاری خداوند متعال اندک اعتباری دارم، مدیون همین قانع نبودن به چهارچوب کرمان _که همگی به عشق و علاقه من به کرمان جانم مطلع هستند_ می‌دانم.
بعد از سالیان دراز که فعالیت داشتم در سال ۱۳۷۴ با چهار نفر از دوستانم که باید از آنها نام ببرم؛ فرهنگ خاتمی، سیدمحمدعلی مهدویان، فخری عربپور و علی بابا عامری ثانی و به پیشنهاد سیدمحمدعلی مهدویان، انجمن عکاسان استان کرمان را راه اندازی کردیم که به لطف عزیزان، من با عنوان رئیس انجمن عکاسان استان کرمان مشغول فعالیت شدم و حتی اساسنامه آن‌هم به تصویب رسید ولی بنا به دلایلی که اینجا جایش نیست راجع به آنها حرف بزنم، نتوانستیم ادامه بدهیم و همیشه این افسوس برای من ماند که اگر ما سالی یک عکاس تربیت می‌کردیم، الان بنیه و پتانسیل عکاسی در کرمان این نبود!
سیزده سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۷ انجمن عکاسان حرفه ای کرمان شروع بکار کرد که آن‌هم به دلایلی که نمی‌دانم! فعالیتش کمرنگ شد و حالا بعد از نزدیک به سی سال که از پایه‌گذاری انجمن عکاسان استان کرمان می‌گذرد موسسه تخصصی عکاسی شب‌های روشن کویر پا به رکاب کرده تا حرکتی را در کرمان شروع کند.

نمی‌خواهم تبلیغ برای جایی بکنم ولی از آنجا که مدیر موسسه، ایمان روح الامینی را می‌شناسم و تا آنجا که من در جریان هستم بعد از سالها اقامت در پایتخت، تمام زندگی‌اش را گذاشته و به کرمان آمده تا به عشقش‌هایش، عکاسی و شهرش کرمان بپردازد و عاشقانه و بدون هیچ چشم‌داشت مالی و اینکه قرار باشد درآمدی از این راه کسب کند، شروع به تلاش کرده است؛ خیلی دلم می‌خواهد که موسسه هم به نوعی معرفی شود و از آنجایی که قرار است که فعالیت‌هایش را در جهت شکوفا شدن استعدادهای کرمان و علی‌الخصوص علاقه‌مندان به عکاسی شروع کند ایمان دارم فعالیت های موسسه تخصصی عکاسی شب های روشن اتفاقی مبارک برای عکاسی است و چه بهتر که با اطلاع رسانی صحیح، همگان هم در جریان این برنامه ها و فعالیت ها قرار گیرند.

بهتر است که من زیاد حرفی نزنم و رجوع کنم به مصاحبه‌ای که ایمان روح‌الامینی با پایگاه‌ خبری «فردای‌ کرمان» و هفته نامه «استقامت» در کرمان کرده و خلاصه‌ای از آن‌ را اینجا برایتان نقل می‌کنم.

در مقدمه رحیم بنی‌اسد‌ آزاد خبرنگار، در رابطه با ایمان روح‌الامینی نوشته شده: او اصالتا کرمانی است، ۱۶ سال کرمان نبوده و اکنون به زادگاهش برگشته و به گفته خودش می‌خواهد برای کرمان کاری کند و چون عکاسی خوانده، نخستین موسسه تخصصی عکاسی در کرمان را راه اندازی کرده و در قدم اول نشست عکاسانه راه انداخته است.

در ادامه حرف‌های ایمان روح‌الامینی را می‌شنویم: «تحصیلات من در در زمینه عکاسی است و همیشه احساس می‌کردم دینی نسبت به شهرم دارم و آنچه که خیلی برایم مهم و حائز اهمیت بود و هست، کرمان است. این که بتوانیم خصوصا در حوزه تخصصی عکاسی، آن پتانسیلی که دارد، اگر خوب است، عالی کنیم و کار در حوزه تخصصی عکاسی به شکل بهتری پیش برود.

همین انگیزه ای شد که من وارد این مسئله شوم و آن را به صورت فرهنگی و هنری و از طریق اداره فرهنگ و ارشاد و موسسه هنری پیش ببرم. در واقع موسسه شب‌های روشن کویر، اولین و در حال حاضر تنها موسسه تخصصی عکاسی استان کرمان است که با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، منحصر به فعالیت‌های عکاسی است و صرفا! آموزشگاه نیست.

یک سری ایده ها دارم و ایده اولیه که خیلی سریع انجام شد، نشست‌های عکاسانه بود؛ این نشست‌های عکاسانه که من عنوان «هماندیشی» را برای آن‌ها انتخاب کردم، با این نگاه و به این منظور برگزار شد که ما پایگاهی داشته باشیم جهت جمع شدنِ اول، عکاسان، بعد علاقمندان عکاسی؛ تا تجربیات علمی و عملی و مباحث نظری شکل بگیرد و در ادامه، این ها باعث شناخت استعدادهای جوان و یک‌سری استعدادهای نهفته‌ای که در شهر هستند و شناخته نشده‌اند بشود و در ادامه منجر به شکوفایی عکاسی کرمان گردد.

این بخش، از ایده من بود و ما جلسه اول را با عنوان «عکاسی از نگاهی دیگر» برگزار کردیم و در جلسه دوم هم با افتخار میزبان مظفر طاهری از پیشکسوتان عکاسی کرمان هستیم.
باید بگویم که موسسه ما آموزشگاه نیست و ما فعالیتی در حوزه آموزش به آن شکلی که سایر آموزشگاهها فعالیت می‌کنند، نداریم؛ اما از آنجا که هنر عکاسی، هنری کاملا مردمی شده، یعتی هرکسی به مدد گوشی‌های همراه، دوربین عکاسی با خودش دارد و ناگزیر است از این دوربین استفاده کند، با عکاسی سر و کار دارد، آن علاقمندی هم که به نشست می آید، علاوه بر اینکه به عکاسی علاقمند است از لحاظ آموزش عکاسی هم باید اصولی را بشناسد و نگاهش نگاه متفاوتی باشد تا بتواند از لحاظ فنی بهتر عکس بگیرد، برای همین در نشست ها، فرصتی هم به دوستان علاقمند داده می‌شود که اگر تک عکس یا مجموعه عکسی دارند آنجا به نمایش گذاشته شود و درباره اش صحبت شود و در واقع تریبونی برای معرفی و شناخت این افراد باشد.
هدف نهایی‌ام را به عنوان یک سرفصل و جمله نمی‌توانم توصیف کنم.
هدف نهایی‌ام مجموعه‌ای از هدف‌های کوچک است؛ هدف‌های کوچکی که به عنوان چراغ راهی هستند که راه را درست برویم و در انتها برسیم به جایی که در خور نام کرمان باشد. عکاسی کرمان پتانسیل بالایی دارد که آنگونه که باید دیده نشده و رشد نکرده؛ حس کردم موسسه ما می‌تواند به رشد آن کمک کند.
در پایان باید از آقای وحید محمدی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که پشتیبان ما در این فعالیت‌ها هستند و همینطور آقای سیدجواد اوحدی مدیریت تالار فرهنگ وهنر کرمان که در اولین نشست ما که قرار است روز جمعه سوم آذرماه ۱۴۰۲ با حضور مظفر طاهری در این تالار برگزار شود و نهایت همکاری را با ما داشته اند، تشکر کنم.»

مظفر طاهری، شنبه بامداد، بیست و هفتمین روز از ماه آبان سال یکهزار‌و‌چهارصد‌و‌دو، پایتخت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
سایه های دیروز «عباس گروسی» در خانه هنرمندان ایران
پسین
نمایشگاه عکس «نون والقلم» در کتابخانه دلیجان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست