1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «اسکات سدی» عکس قیام زاپاتیستا را ثبت کرد

در چنین روزی «اسکات سدی» عکس قیام زاپاتیستا را ثبت کرد

#در_چنین_روزی  ۱۰ اکتبر ۱۹۹۶، اسکات سَدی/Scott Sady عکس قیام زاپاتیستا در ایالت چیاپاس را در لارئالیداد مکزیک به ثبت رساند.
روزی از روزهای سال نو ۱۹۹۴، سرخپوستان چریک مقیم ایالت چیاپاس ، شورش کرده و پنج شهر و روستا را اشغال نمودند، از جمله سن کریستوبال دلاس کاساس با ۸۰۰۰۰ سکنه. آنها ساختمان دادگستری را به آتش کشیده و تالار شهر را تصاحب نمودند. مطالبات آنها شامل اصلاحات ارضی، کار، تحصیلات و بهبود یافتن مراقبت های بهداشتی می شد. اشغالگران، که بعد از ترور امیلیانو زاپاتا، انقلابی مکزیکی درسال ۱۹۱۹، خود را “ارتش آزادی بخش ملی زاپاتیستا” نامیده بودند، به ارتش مکزیک اعلان جنگ کردند.
دقیقا در جایی که تبعیض ها و به حاشیه راندن ها هزاران روستایی مایا را به بن بستی کشانده بود که در اول ژانویه ۱۹۹۴، این گروه سر به شورشی مسلحانه بردارند، باز همان تلاش برای ساختن «جهانی دیگر» است که امروز در عمل سرشت یگانه جنبش به حساب می آید.


چریکها از جنگل لاکاندنیا بیرون آمدند. آنها مایایی هستند. مایا در زبان آنها یعنی جنگل، همچنین به معنای جهان نیز می باشد. جنگل بارانی، متحد آنها و تمدن مدرن با اقدامات مخرب جنگل زدایی ، دشمن آنهاست. آنها از گذشته خود میگیرند تا به آیندگانشان بدهند. آنها برای حفط فرهنگ مایایی می جنگند. رهبر آنها سوبکوماندانته مارکوس، یک دورگه مرموز، عاشق پیپ، شاعرو روشنفکر می باشد( در مرکز تصویر که پیپ به دهان دارد).
مارکوس وقتی اسلحه در دست ندارد، برای کودکان می نویسد. سرخپوستان و دورگه ها به این شورشی کاریزماتیک احترام می گذارند.
در دنیای بیرون فقط چشم های سوبکوماندانته را می توان دید. در مقابل دوربینها او همیشه یک کلاه اسکی مشکی بر چهره می کشد. رفتار عمومی او تا حدودی یاداور اسب دیوانه، رئیس جنگ اوگلالا-لاکوتا است که هرگز اجازه نداد تا از او عکس بگیرند، می باشد. در عکس، کوماندانته رامانا را در سمت راست تصویر می بینیم. آنها در راهِ رفتن به سنگر شورشی های لارئالیداد برای ملاقات با نماینده دولت هستند. گام بعدی مشارکت رامونا در کنگره ملی گروه های بومی در شهر مکزیک است، این نخستین باری است که به یک عضو زاپاتیستا اهل چیاپاس رسما اجازه داده خواهد شد که قلمرو را ترک کند .
این عکس را اسکات سدی در ۱۰ اکتبر ۱۹۹۶ ثبت کرده است و یکی از ۱۰۰ عکس برتر کتاب ” Photos That Changed The World ” معرفی شده است.
زاپاتیستا خود را بخشی از جنبش ضد جهانی سازی و از نظر اقتصادی و سیاسی ضد نئولیبرالیسم می دانند و خواهان کنترل منابع محلی به ویژه زمین به دست بومیان هستند. به عقیده آنها جهانی سازی به طور جدی و گسترده بر زندگی روستایی و پایه های بومی آن همچنین انسان های استثمار شده در سراسر جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت. به باور این گروه رهایی بخش، امضای تفاهم نامه NAFTA به نقض ماده ۲۷، تبصره پنج قانون اساسی مکزیک منجر می شود که بازپرداخت زمین به بومیان را در سراسر مکزیک تضمین کرده است.

در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۳ مارکوس و ۵ تن از رفقایش “ارتش آزادی بخش ملی زاپاتیستا” با نام اختصاری EZLN را تاسیس کردند. به مدت ۱۰ سال این گروه، زیرزمینی باقی ماند. مارکوس می گوید: ما گروه کوچکی بودیم که می خواستیم دنیا را عوض کنیم تا به خودمان ثابت کنیم که چیزی را که می خواستیم و برنامه ریزی کرده بودیم ارزش زحمت کشیدن داشت گرچه در آن زمان نمی دانستیم که روزی واقعا این کار را انجام خواهیم داد.
از دستاوردهای این جنبش متاثر از عکس اسکات سدی می توان به موارد زیر اشاره کرد: نمودارهای غیبت از مدرسه، نارسایی تغذیه و مرگ و میر کودکان که پیش از سال ۱۹۹۴ در سنجش با بقیه نقاط کشور به بالاترین سطح رسیده بود، رو به کاهش نهاده اند. اجرای سختگیرانه قانون ترک الکل -که بخش زنان جنبش از سال ۱۹۹۳ خواستار آن بوده اند- از میزان اعتیاد به مشروبات الکلی کاسته است که تا آن وقت به طور مزمنی گریبانگیر جامعه بود و منجر به خشونت های خانوادگی و رفتارهای ناشایست با زنان می شد. در سطح جهانی، همزمانی امضای قرارداد نفتا با قیام زاپاتیستا و موفقیت آنان در آزادسازی ایالت چیاپاس در مکزیک و تشکیل دولت مستقل و خودمختار در این منطقه معنای بسیاری دارد، مردمی در فقیرترین و محروم ترین مناطق مکزیک زمام اداره امور خود را خود به دست گرفتند و ثابت کردند که قدرت مردم بیش از هر قدرت دیگر است.
حال اگرچه سرکوب زاپاتیستا باعث شده تا حدودی از صحنه سیاسی مکزیک منزوی شوند، اما همچنان به شیوه ای نهانی تر اهداف و آرمان ها و مبارزات آنها دنبال می شود. آنها در مبارزه ای «انقلابی و در اعماق» با اعمال «خودمختاری» خویش در محل همچنان به مقاومت ادامه می دهند.
ترجمه و تنظیم: مریم خداوردی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت: ارزش عکس های آیینی بن مایه فولکلور آن هاست
پسین
یادداشت: تذکر عکاس به جواد ظریف و تشکر از ظریف توسط عکاس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست