1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس مشهور ژوزف کودلکا از «بهار پراگ» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس مشهور ژوزف کودلکا از «بهار پراگ» به ثبت رسید

مرد مبارز سوار بر تانک، نماد بهار پراگ
۲۱ آگوست، ۱۹۶۸_ پراگ، چکوسلواکی
#در_چنین_روزی عکس مشهور مرد مبارز سوار بر تانک به عنوان نماد « بهار پراگ » به ثبت رسید که از زمان عکاسی آن نزدیک به ۵۲ سال می گذرد که موفق به دریافت مدال طلای فستیوال عکس رابرت کاپا شد.
ژوزف کودلکا، به عنوان یک جوان اهل کشور چک، زندگی خود را از طریق عکاسی صحنه در تئاتر می گذراند.

او تا شب ۲۰ آگوست ۱۹۶۸، وقتی که تانک های سازمان پیمان ورشو به منطقه چک وسلواکی حمله کردند، حمله ای که پایانی بر دوره اصلاحاتی خوش بینانه تحت عنوان «بهار پراگ» بود، هیچ ارتباطی با مقوله عکاسی خبرنگاری نداشت.
در آن روزهای پرجوش و خروش، ژوزف کودلکا، عکس های چشمگیر و برجسته ای را از اتفاقاتی که شاهد آنها بود ثبت کرد. عکس های او از مجاری غیررسمی به خارج از مرزهای کشور چک به صورت غیرقانونی راه پیدا کرد و در نهایت به دست سرویس عکس آژانس عکس مگنوم رسید، که یک سال بعد شروع به انتشار آن عکس ها کرد.
آژانس مگنوم به منظور جلوگیری از تلافی و اعمال زور و خشونت علیه کودلکا و خانواده اش از سوی جمهوری چک، اعتبار «عکاس اهل پراگ» را به عنوان نام عکاس به آن عکس ها بخشید.

این عکس ها که کیفیت مستند و قدرت فوق العاده ای داشتند، برای نخستین بار در کشور انگلستان و در روزنامه Sunday times منتشر شدند. عکس هایی که به عنوان پرقدرت ترین تصاویر اشغال شهر پراگ را دل اروپا شناخته شدند. یک سال بعد، عکس ها با عنوان “عکاس اهل پراگ” مدال طلای رابرت کاپا را دریافت کردند.

دراین میان، آژانس عکس مگنوم، کودلکا را به مقامات انگلیس معرفی کرد. او در سال ۱۹۷۰ پس از دریافت اجازه کار به کشور انگلستان مهاجرت کرد، جایی که در آنجا مقام پناهندگی سیاسی دریافت کرده و بیش از یک دهه در آن کشور ماند و همزمان با زندگی، به کار خود پرداخت.
شانزده سال طول کشید تا عکاس اهل پراگ توانست اسم اش را بر عکس ها ی معروف اش بنشاند. در سال ۲۰۰۸، پس از یک نمایشگاه گردشگری، مجموعه عکس ها در کتابی تحت عنوان «اشغال ۶۸: پراگ»، منتشر شد.

چهل سال پس از جنگ شوروی، این عکس مانند بقیه ثبت های موفق و دیگر عکس های ژوزف کودلکا، در میان صدها ثبت او، در آن روزها، هنوز قدرت بازگرداندن بهار پراگ و تجربه زیستن دوباره پایان شورانگیز آن را دارد.
گردآوری و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس «چشم اندازهای پیشرو» در گالری آبان شیراز
پسین
فراخوان عکسواره حسینی «جان من است او»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست