1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس فاتحان نخستینِ قله اورست ثبت شد

در چنین روزی عکس فاتحان نخستینِ قله اورست ثبت شد

#در_چنین_روزی برابر با ۲۹ می ۱۹۵۳  عکسی از هیلاری و تنزینگ، نخستین فاتحان موفق قله اورست ثبت و منتشر شد.
فتح اورست در سال ۱۹۵۳ توسط ادموند هیلاری / Edmund Hillary و تنزینگ نورگی /Tenzing Norgay اتفاقی خارق‌العاده بود که بعد از ۳۰ سال تلاش محقق شد.
اولین تلاشها برای این صعود از سال ۱۹۲۱ و توسط انگلیسی ها شروع شد.
اما عملا این تلاشها بی ثمر ماند تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۵۳ جان هانت -که بعدها در ارتش انگلستان سرهنگ شد- توانست این امر را با تیمی ایده‌آل محقق سازد.تیمی که خیلی هم جوان نبود. زیرا صعود به ارتفاع ۸۰۰۰ متری بیش از همه به استعداد ذاتی در کنار انضباط و صبر و حوصله فراوان نیاز دارد.

در تیم او ادموند هیلاری زنبوردار ۳۳ ساله اهل اوکلند نیوزیلند بود.او گرچه تجربه هیمالیانوردی محدودی داشت ولی توان و قدرت بدنی بالایی داشت.
عضو دیگر تنزینگ نورگای، شرپای/ Sherpa ۳۸ ساله بود که قبلا ۵ بار برای صعود به اورست تلاش کرده بود و توانسته بود به ارتفاع ۸۶۰۰ متری با یک کوهنورد سوئیسی برسد. این دو مرد که از نظر فرهنگی و زندگی بسیار متفاوت بودند، در واقع بهترین گروه را برای صعود تشکیل دادند. این عکس توسط عضو دیگر گروه به نام جرج لاو/ W. George Lowe گرفته شده است که آنها را در ارتفاع ۸۵۰۰ متری در آخرین کمپ قبل از قله نشان می‌دهد.
آنها در ساعت ۶:۳۰ بامداد ۲۹ می ۱۹۵۳ چادر خود را ترک کردند و پس از پنج ساعت تلاش سرانجام به بام جهان در ارتفاع به ۸،۸۴۸ متری رسیدند.
هیلاری گفت: “بعد از رسیدن به قله ما دست دادیم و سپس تنزینگ دستان خود را به دور شانه های من انداخت و به نشانه پیروزی دست به پشت یکدیگر کوبیدیم.” پیروزی چند روز دیرتر و در دوم ژوئن همزمان با تاجگذاری ملکه الیزابت اعلام شد و جهان را تحت تاثیر قرار داد. روزی پرافتخار برای کشورهای آنها و خودشان، که بالاترین افتخارات را از کشورهای خود دریافت کردند.
این دو پس از این صعود، هر دو خود را وقف حمایت از مردم نپال با تأمین اعتبار برای ساخت مدارس و بیمارستانها کردند و حتی فرودگاه لوکلا که امروز به نام تنزینگ هیلاری شناخته می‌شود را تاسیس کردند.

ترجمه و تنظیم: سید مهدی طباطبایی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی سعید صادقی عکس لحظه آزادسازی خرمشهر را به ثبت رساند
پسین
در چنین روزی عکس مرد تانکی، نماد مقاومت صلح آمیز به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست