1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نمایشگاه « عکس نوشت » با حضور عکاسان گشایش یافت

نمایشگاه « عکس نوشت » با حضور عکاسان گشایش یافت

نمایشگاه گروهی « عکس نوشت » عصر روز جمعه پانزدهم بهمن ماه جاری در محل نگارخانه لاله با حضور عکاسان گشایش یافت.

« عکس نوشت »  در این نمایشگاه که با استقبال چشمگیری از سوی اساتید و کارشناسان هنری برگزار شد، عکاسان پیشکسوت و مجرب نیز حضور یافتند و با توجه به شرایط متراکمی که ساعت های افتتاحیه داشت با صاحبان اثر به گفت وگو پرداختند.

در نمایشگاه گروهی «عکس نوشت» بیش از یکصد قطعه اثر شامل عکس و متن از سوی عکاسان ارایه شده که هر یک به شکل مستقل با فاصله گرفتن از رداختن به موضوع، سعی در ارایه یک تم را دنبال می کنند.

این نمایشگاه دستاورد یک ایده آکادمیک بود که با دریافت راهنمایی هایی از سوی برخی اساتید همچون: اسماعیل عباسی و کیارنگ علایی در نهایت با حضور آثار ۲۷ عکاس به بار نشست و در معرض نمایش و قضاوت دیدارکنندگان قرار گرفت.

بهروز قاسمی، مسعود زنده روح کرمانی، سعید محمودی ازناوه، منوچهر یگانه دوست، فخرالدین فخرالدینی ، مظفر طاهری، آدیس عیسی قلیان، محمد نوروزی، کورش ادیم، محمد نیک عهد، حسین جلالی، مهیار خراباتی، بابک فروتنی، صالحه خوانساری، هادی صمدی، ژیلا دژم تباه، صله ابوطالب، مژگان الماسیان، کامران تورانی، مهدی تیرانی ، سیدمحمدمهدی حسینی از جمله عکاسان حاضر در آیین گشایش این نمایشگاه بودند.

« عکس نوشت »در قاب نخست نمایشگاه عکس نوشت به عنوان استیتمنت به چرایی این نوع پرداخت به قالب عکس چنین اشاره شده: « ساختار بین آ بین عکس و نوشتار چنانچه دستخوش تغییر در محتوای اصالت و ذات موضوع نشود و نمادها و نمودها – بی هیچ اتکایی به پیش دانسته ها – بتوانند رسالت خود را در عرصه پیام عکس حفظ کنند، یک دستاورد تازه برای بیان و انتقال مفاهیم را رقم می زنند.
ساختاری که در تنگاتنگ این نیاز و رابطه، دلیل نمود مولودی با عنوان #عکس_نوشت است ».
« کیارنگ علایی » عکاس، مترجم و کارشناس در مقدمه این نمایشگاه ، تعریفی مستقل و جامع از جایگاه و کارکرد این رسانه برای مخاطب ارایه کرده و اشاره کرده است: « نمایشگاه گروهی «عکس نوشت» که توسط سایت چیلیک برگزار می شود، نمونه ای از این تلاش ها است که خصیصه مهم آن، کار گروهی، هدفمند، و توامان برخوردار از دو وجه نظری/عملی است که می کوشد ضمن معرفی توانمندی های عکس نوشت، محصول نهایی را – که دیگر نه عکس است و نه ادبیات- به یک رسانه ارتباطی خلاق بدل کند تا نشانه های نهفته در عکس بواسطه عنصر روایت از یک بازنمایی صرف واقعیت خارج شده و به اثر جدیدی بدل شوند تا بیان گری شخصی هنرمند را از رسانه عینیت بخشند. »

« عکس نوشت »اسامی عکاسان صاحب اثر در این نمایشگاه گروهی به این ترتیب معرفی می شوند: عبدالرضا محسنی، سپیده سیرانی، مجید سامانیان، میترا محمدی، سعید ثابت قدم مقدم، فاطمه حجازی، ابراهیم باقرلو، اعظم حشمتی، حسین عصاری آرانی، مریم خداوردی، مهدیه زینی اسکویی، محمدرضا خرازی، سارا فیروزی، محمدرضا زارع، نسرین رستمی، جواد میرزاپور، ندا رهگذر، محمدرضا رحیمی، گل گونه نجفی، سیدایمان میری، آمنه عبادی، نیلوفر زارعی، مجتبی محسنی، سهیلا خانمیرزایی، عرفانه سعیدیان، یاسمن حسین پور، مهدی سروری.

دفتر رسانه « پایگاه عکس چیلیک » پیش تر نیز نمایشگاه هایی گروهی با آثار عکاسان طبیعت، مستند و مفهومی با مضامین: گردشگری، محیط زیست و آیینی با عناوین:  نگذاریم! خاطره شود… ، همچو این می، اهل حرم، انتهای زمین، سوناتِ طبیعت، سبزِ سرخ، جشنواره تور عکاسی چیلیک و… برگزار کرده است.
نمایشگاه گروهی عکس نوشت تا پایان روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ در محل نگارخانه لاله آماده حضور علاقمندان به این سبک از ازایه عکس و متن است.
نگارخانه لاله در تهران، خیابان فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی واقع شده است.
عکس ها: مجتبی محسنی و ابراهیم باقرلو

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
معرفی کتاب « انگاره ی سخن گو » کیهان ولی نژاد
پسین
نمایشگاه عکس « دست ها » در نگارستان امام اصفهان

به تازگي منتشر شده

۱۸ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • هانیه حجازی
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۰۲:۱۴

    ایده عکس نوشت در بین همسفران عکاس چیلیک جرقه ای شد برای جمع بندی و بازنگری به آثار تولید شده طی چندین سفر با این تور یا جمع بندی آثار هر عکاس به صورت ارائه مجموعه. همچنین نگاه جدیدی را پایه گذاری کرد به نام نوشتن و استیتمنت اثر که بسیار در دنیای ارتباطی امروز نقش اساسی دارد.
    لذا این حرکت رو به رشد از ارائه تک عکسهای خوب پا فراتر گذاشته و عکاسان همسفر را برای یک اندیشه وسیع تر و ارائه کاملتر هدایت میکند که اینها همه نشان از رشد و بلوغ دارد که جای بسی خوشنودی و مثبت نگری است.
    این نمایشگاه به دلیل اولین حرکت در این امر شاید دچار ضعفهایی باشد اما میشود از انها چشم پوشید و برای حرکت رو به جلوتر و برپایی نمایشگاه های وسیعتر با مجموعه های قوی تر که استارت اولیه آن عکس نوشت بوده تلاش کرد.
    سپاس فراوان از پایگاه عکس چیلیک که این محیط را مساعد نموده تا این دست فعالیت ها در پرورش استعداد های عکاسان این مرز و بوم نقش بسزایی را ایفا کند.

    پاسخ
  • سعید ثابت قدم مقدم
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۰۰

    با سلام وادب حضور دوستان عزیز
    راستش خیلی فکر کردم که در خصوص این گزارش چه بنویسیم …چیزی که لمس کردم و دیدم شاید نتونم در قالب کلمات بیان کنم…وجود سیستم و فردی صاحب دانش و متخصص با روحیه بالای همکاری باعث شکل گیری این رویداد فرهنگی میشه..باعث میشه منی که در کار گروهی بسیار ضعیفم یاد بگیرم تمرین کنم….
    خلاصه کلام به واسطه پایگاه عکس چیلیک نمایشگاهی برگزار شد خاص و منحصر بفرد…. از همه تشکر میکنم خصوصا از آقا مهدی سروری که ریشه وسر منشاء تمام این رویداد بود

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۰۴

    ایده نمایشگاه عکس نوشت، در مسیر کارهای گروهی پایگاه عکس چیلیک طرحی نو بود که ما علاوه بر اینکه تا به حال سعی در ثبت های موفقی داشتیم باعث شد که در زمینه عکس نوشت هم مطالعه و تحقیق کنیم.
    حتی پایگاه عکس چیلیک برای کمک به این موضوع جلسه ای آموزشی به صورت رایگان برگزار کرد که استاد اسماعیل عباسی زحمت آموزش را بر عهده داشتند که بسیار مفید بود.
    البته تعریف ها و هدایت های آقای کیارنگ علایی از راه دور هم در موفقیت این نمایشگاه بی تاثیر نبود و راهگشا ایفای نقش کرد.
    این نمایشگاه تجربه خیلی خوبی بود که ما را به فکر واداشت که باتفکر و تمرکز بیشتری عکاسی کنیم.
    با اینکه در ایران اصولا کار گروهی بلد نیستیم انجام دهیم ، ولی در عین حال با مدیریت و درایت و صبوری جناب سروری و همکاری دوستان، این نمایشگاه با موفقیت برگزار شد که فکر می کنم با توجه به آنچه از دیگران شنیدیم و دیدیم، از سطح بسیار خوبی نسبت به نمایشگاههایی که تا کنون بازدید کرده ام برخوردار است.

    پاسخ
  • مهدیه زینی اسکویی
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۰۸

    با عرض سلام خدمت تمام دوستان چیلیکی
    بواسطه ی خانواده ی عزیز چیلیک مجال اینو پیدا کردم که دوباره تجربه ی یک کار گروهی رو بچشم و این حس رو بیشتر از همه مدیون تلاشها و محبتهای بی دریغ اقای سروری و اقای باقرلو بودم.ممنونم که با وجود تمام کم کاری های خودم صبوری کردید و همه چیز رو تو بهترین حالت پیش بردید.امیدوارم تو نمایشگاه های بعدی با همدلی و گذشت بیشتری کنار هم باشیم.

    پاسخ
  • مجیدسامانیان
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۲۲:۳۹

    درود و سپاس خدمت دوستان صمیمی خانواده چیلیک
    امروزه با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی، روزانه بیش از میلیون ها پست بر پایه اشتراک گذاری تصاویر و برای ثبت لحظات خاص و ارتباط با مردم جهان است بنا شده است.
    با این رویه عکس و عکاسی رو به تکرار رفته و کمتر ایجاد سبک جدید می کند و عکس بدون تکرار در این فضای جدید بسیار مشکل شده است.
    نمایشگاه #عکس_نوشت گامی جدید در رویکرد عرصه عکس و هنر عکاسی است.
    « عکس نوشت » وارد یک سبک که عکاس علاوه بر نمایش عکس خودش می تواند در غالب یک تم حرف خود را به صورت نوشته به بیننده ارائه دهد.
    در ضمن اینجانب به عنوان شرکت کننده خوشحالم توانستم در این سبک جدید و موثر شرکت کنم که یک تجربه جدید و یک کلاس درس در کنار شرکت کننده بود، به عنوان اولین تجربه نمایشگاه در این سبک مدیریت محترم پایگاه عکس چیلیک و شرکت کننده های محترم بسیار موفق عمل کردند، همچنین در روز افتتاحیه با توجه به یک روز تعطیل و استقبال پرشور و از جانب مخاطبین عادی و اساتید برجسته کشوری بسیار عالی بود.

    پاسخ
  • افتتاحیه نمایشگاه عکس نوشت با شکوه بسیار و با استقبال بی نظیر هنرمندان و هنردوستان و پیشکسوتان عکاسی برگزار شد.
    برگزاری این نمایشگاه از اتفاقهای بسیار بسیار خوب و فراموش نشدنی در دنیای عکاسی ام بود.
    از استاد عزیز جناب آقای مهدی سروری صمیمانه سپاسگزارم که با درایت و صبوریِ بسیار زیاد و با قدرت مدیریت فوق العاده این اتفاق خوب را به بهترین نحو به ثمر رساندند.
    بابت تمام انرژی و زمانی که صرف تک تک ما کردند تا این اتفاق جدید و متفاوت رقم بخورد بی نهایت ممنونم.

    پاسخ
  • جواد میرزاپور
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰۰:۰۷

    اگر اشتباه نکنم ، اولین بار است که نمایشگاهی با چنین سبکی ارائه می شود و همین می تواند یکی از دلایل اصلی استقبال خیلی خوب از نمایشگاه باشد و مسلما همین نکته ، زمینه ای برای چالش و گفتگوی منتقدین نمایشگاه و این سبک از ارائه خواهد بود .
    خوشحالم که “عکس نوشت” آغاز کننده این سبک از ارائه بود و من عضوی کوچک از این مجموعه.
    متشکرم از پایگاه عکس چیلیک بخاطر خلاقیت در ارائه #عکس_نوشت و ایجاد این فرصت.

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰۸:۱۳

    نمایشگاه عکس نوشت اولین تجربه نمایشگاهی من بود .برای شروع کار من ,در کنار افراد با تجربه و عکاسان حرفه ای قرار میگرفتم که خود هم برای من افتخار بزرگی بود هم امتحانی عالی از همه جهات که به خود شناخت پیدا کنم.همت جناب آقای سروری این نمایشگاه را رقم زد و ایده نو ،طرحی نو در این نمایشگاه بود که دیده گان همه را جلا میداد .متن کنار عکس ها به انتقال حس بهتر عکاس کمک می کرد و بیننده را تشویق می کرد چند بار عکس ها را نگاه کند و به فکر فرو رود .در مجموع خسته نباشید و دست مریزاد باید گفت به تمام عکاسان این نمایشگاه مخصوصا جناب آقای سروری

    پاسخ
  • میترا محمدی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۰۹:۴۶

    سلام به همه دوستان و همراهان چیلیکی ،
    نمایشگاه #عکس_نوشت حاصل زحمات بی وقفه و صبورانه جناب آقای سروری و در کنار ایشان زحمات آقای باقرلو میباشد .
    نمایشگاه #عکس_نوشت یکی از موفقترین و موثرترین ارائه های عکاسی در این دوره از عکاسی میباشد ،در این وانفسایی که حتی دونفر آدم نمیتوانند یک کار را با هم انجام دهند ،کنار هم قرار دادن این مجموعه کار با این تعداد افراد با تفاوتهای شخصیتی و……بسیار کار عظیم و دشواری میباشد و فقط در همت و صبر و انرژی اقای سروری یافتم .
    شیوه ارائه عکس و نوشتار بسیار روش قابل تحسین و کمیابی میباشد ،که این شیوه باعث هر چه قویتر شدن برگزاری نمایشگاه میباشد ،استقبال و دیدار هنرمندان از این نمایشگاه بی نظیر بود .
    طی چند مدتی که از نمایشگاههای مختلفی #دیدار میکنم البته به همراه گروه #دیدار ،بیشک کیفیت برگزاری این نمایشگاه جزء بهترین ها بوده است و حتی نسبت به نمایشگاههای افراد بنام و شهیر ….

    پاسخ
  • محمد رضا خرازی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۷:۱۷

    نمایشگاه عکس نوشت روشی نو در نحوه انتقال مقصود عکاس به مخاطب که به صورت کاملا بی پرده منظور و هدف عکاس بیان میشه و بیننده میتونه بر اساس متن کنار عکاس ها توانایی عکاس رو در انتقال مفاهیم در قالب عکس مورد سنجش و ارزیابی قرار بده و با عکس ارتباط برقرار کنه و به نظر من این یکی از جنبه های مهم و قابل تحسین این نمایشگاه در کنار نوع ارائه از ادیت عکسها و انتخاب اندازه قابها و … تا نحوه چیدمان آثار است.
    صاحب اثر بودن در این نمایشگاه واقعا باعث افتخار من و امیدوارم در دوره های آینده با متن شیوا و گویا تر و عکس های چشم نواز تر فرصت حضور مجدد در بین دوستانم رو داشته باشم.
    از همگی دوستان که در برپایی این نمایشگاه همکاری کردن داشتن بسیار سپاسگذارم به ویژه جناب آقای سروری مدیر پایگاه عکس چیلیک.

    پاسخ
  • سهیلا خانمیرزایی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۱۷:۱۸

    سلام به همه دوستان و همراهان گرامی
    عکس نوشت مسیر و دریچه ای نو را برای من رقم زد. اولین نمایشگاه به این سبک بسیار باشکوه و با افتخار انجام شد و من اولین تجربه حرفه ای خود را به لطف زحمت های پایگاه عکس چیلیک ثبت کردم.
    سپاسگزارم

    پاسخ
  • گل گونه نجفی
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ۲۱:۲۳

    یکی زیبایی های این نمایشگاه گروهی بودن آن بود . تجربه هماهنگی و کنار هم بود بسیار خوب بود.
    از همه ی همسفران و دوستانی که کمک کردن و ما رو همراهی کردن بسیار سپاس گزارم .

    پاسخ
  • نسرین رستمی
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۰۰:۵۵

    دیدن فریم به فریم عکس ها در کنار هم و جمعیتی که برای افتتاحیه تشریف اورده بودند بسیار لذت بخش بود.
    ممنونم از همگی که باعث به بار نشستن همچین فعالیت گروهی شدند.

    پاسخ
  • مجتبی محسنی
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۱۳

    نمایشگاه عکس، #عکس_نوشت با رویکردی متفاوت به نوعی برای اولین بار با این سبک در جامعه عکاسی ایران برگزار شد. باتوجه به تجربیات مختلف، عکاسان این نمایشگاه به خوبی به هدف خود رسیدند. مجوعه عکس های مختلف با استفاده از ادبیات و نگاه بصری شکل گرفت که ادبیات هم با بازآرایی منابع و شکل خود، به طور فزاینده ای به کمک عکاس آمده است تا در راستای خلق آثار مشترک و هدفمند کردن نگاه مخاطب بتواند به کشف پنهان نگاه خود به ببینده کمک کند تا همراه و هم سوی او در بیان و نگاه شخصی اش شود.

    از آقای سروری تشکر میکنم برای رهبری و برگزاری این نمایشگاه با ایده خوبشان که همیشه پشتیبان ما بوده.
    از میهمانان گرامی سپاسگزارم که قبول زحمت و با حضورشان در روز افتتاحیه باعث خوشحالی ما شدند.

    پاسخ
  • ضمن خسته نباشید و دست مریزاد به یکایک عکاس هایی که در این نمایشگاه حضور داشتن و همچنین آقای سروری عزیز
    از نظر من این نمایشگاه گروهی نسبت به نمایشگاه های دیگه برگزار شده از قدرت ارایه و کیفیت بالاتری برخوردار بود و همچنین حضور زیاد مهمان ها خیلی چشم نواز بوده و برام خیلی جالب بود.
    عکس ها با نوشته های تعبیه شده کنار آنها، اون حس عکس را دو چندان میکرد
    همگی خسته نباشید
    موفق باشید

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ۰۲:۲۵

    قدرت کلمات در کنار عکس را نمی توان نادیده گرفت و می توان این همنشینی را در صورتهای مختلف و بنا به نیاز در محیط های گوناگون ارائه عکس، بکار گرفت.
    نام، مکان، زمان و گاه گزارش یک رویداد یا شرح یک ماجرا در کنار یک عکس توانایی هدایت و تغییر نگرش و قضاوت بیننده را دارد.
    اما از متن به گونه دیگری نیز می توان بهره گرفت و با عبور از سطح ظاهری عکس، با توجه به نمادها و نشانه ها ی ژرف تر، به لایه ها و معناهای خاص تری دست یافت، در این میان عکاس با بهره گیری از “عکس نوشت” تفسیر،تصور و برداشت ذهنی خود از اثرش را به مخاطب مخابره می کند.
    البته عکاس می بایست در این شیوه مراقب باشد تفسیرش ارتباط درستی با عناصر، نماد و نشانه ها و جریان جاری در عکس داشته باشد و تصورات و احساسات شخصی اش را بدون هیچ ارتباط معقولی به عکس سنجاق نکند.
    نمایشگاه “عکس نوشت” در راستای این تلاش بود که با توجه نو بودن آن در ایران و تجربه های نخست، آن را موفق و قابل قبول می دانم و امیدوارم این حرکت ادامه یابد و با هدف مندی و کسب تجربه های بیشتر، رفته رفته فراگیر تر و بر ارزش آن افزوده گردد.
    از مدیریت پایگاه عکس چیلیک برای مهیا نمودن این فرصت بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • اعظم حشمتى
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۰۶

    عکس نوشت جز نخستین تجربه هاى جدید در ارایه عکس درزمینه همراهى عکس و واژه بود که قابلیت هاى عکس نوشت را در تبدیل شدن به یک رسانه ارتباطى خلاق به رخ مى کشد، آنجا که
    تأویل عکاس به عنوان روایتگر از یک ثبتِ سادهِ واقعیت فراتر مى رود و به اثر جدیدى تبدیل مىشود که بیانگر شخص هنرمند از عکس مى باشد.
    این مهم در پایگاه عکس چیلیک به همت، اراده، توان و مدیریت دلسوزانه جناب سرورى امروز به بار نشست تا زمینه ساز تجربه هاى اینچنین باشد.
    سپاسگزارآقاى مهدى سرورى در هدایت این کار گروهى و هدفمند هستیم. و امیدوارم قدرشناسان باشیم و با افزایش آگاهى و دانش و حضور و شعور اجتماعى ، وجود چنین جریان هایى که فردى ،فارغ از دو دو تا چهار تاهاى رایج ،منفعت فردى چنین را نصیب مى کند را قدر دان باشیم.

    پاسخ
  • آمنه عبادی
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۰۵

    متشکرم از پایگاه عکس چیلیک
    آنچه که من دراین دوسال دریافتم این است که هدف تمام اعضای این تیم ,صرفا آموزش چگونه عکاسی کردن نیست …اگرچه این هدف ارزش بسیاری دارد ..
    نمایشگاه عکس نوشت گامی فراتر از گردآوری مجموعه های موفق بود .تلاشی در جهت علمی و تخصصی کردن فعالیت های حوزه ی عکاسی بود که به واسطه همت اعضا و مدیریت خوب آن و حمایت های علمی اساتیدی چون اسماعیل عباسی و کیارنگ علایی و دیگران به بار نشست .
    خوشحالم که من هم در این مجموعه سهمی داشتم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست