1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب «دست روی شانه» یوریک کریم مسیحی منتشر شد

کتاب «دست روی شانه» یوریک کریم مسیحی منتشر شد

کتاب «دست روی شانه» شامل ۴۰جستار، ۵۶عکس از عکاسان ایرانی به عنوان تازه ترین اثر تالیفی یوریک کریم مسیحی چاپ و منتشر شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، کتاب «دست روی شانه» شامل ۴۰جستار، ۵۶عکس از عکاسان ایرانی به عنوان داغ ترین و جدیدترین کتاب چاپی در جامعه عکاسی به #سایت_کتاب_عکس رسید تا در فهرست #بانک_تالیفات_عکاسی_ایران معرفی شده و قرار گیرد.
کتاب عکس «دست روی شانه» شامل متن نوشته هایی به قلم یوریک کریم مسیحی است که در ادامه سری تالیفات پیشین این نویسنده که با انتخاب عکس هایی به شرح و تفسیر و عکس خوانی یکایک شان می پردازد.
یوریک دربخشی از مطلب سه حرف که در سرآغاز کتاب آمده درباره نگارش جستارها آورده است:
“برای نوشتن جستارهای پیش رو شیوه نامه‌ای یکه و از قبل آماده نداشتم، نمی خواستم داشته باشم. شیوه نامه ی هر جستار را عکس آن تعیین میکرد، شیوه ای ویژه ی خود که اگرچه همسانی هایی با دیگر جستارها داشت، لیکن زاده ی دنیای درونی همان عکس بود.
داشتن شیوه نامه کارم را آسان میکرد اما جستارها را به هم شبیه نیز میکرد، که نباید این طور می شد.
عکس ها به هم شبیه نبودند متن ها هم نباید به هم شبیه میشدند، هرچند همه مقیم یک چشم انداز بودند.
هر عکس اگرچه اثری تماماً تصویری ست لیکن موسیقی ای مخصوص به خود دارد، موسیقی ای که تا آن را نمی شنیدم کار نوشتن جلو نمی رفت. موسیقی هر عکس شیوه ی نگرش و اندیشه به آن عکس و نحوه ی نوشتن درباره اش را تعیین میکرد. موسیقی ای که گاه فریاد و فغان یا شیون و استغاثه بود، و پاری اوقات مویه و پچپچه، یا اصلا آهنگ سکوت، اما نه بی صدا …”

همچنین در ادامه پیرامون انگیزه و انتخاب عکس هایی از عکاسان ایرانی افزوده است:
“…« عکس های ایرانی ». هر عکسی عکس است و مشخصات عکسانه و، و عکاسانه ی خود را دارد، چه ایرانی باشد و چه غیرایرانی.
عنوان خبری روی جلد، « عکس‌های ایرانی »، برای باخبرکردن خواننده ی کتاب است که بداند با چه عکس‌هایی روبه رو خواهد بود، وگرنه برای من هر عکسی عکس است و مشخصات عکسانه و عکاسانه‌ی خود را دارد. اما، و با وجود این، با وجود دلبستگی ام به آدم های درون عکس ها، آدمهای عکس هایی که در کتاب های پیشینم درباره ی آنها نوشته ام، پرداختن به عکس های ایرانی و ایرانیان در عکس ها ازین رو برای من بیرون از اصل « هر عکسی عکس است …» قرار میگیرد که من را با آنان پیوندهای واقعی و عملی تاریخی و فرهنگی و اجتماعی هست، پیوندهایی که به من شناخت بر اثر تجربه می‌دهد…”
از یوریک کریم مسیحی تاکنون آثار تالیفی متعددی چون: شب سپیده می‌زند/۳۶عکس فیلم(۱۳۸۳)، در جهت عکس(۱۳۸۹)، شب سپیده می‌زند/۴۶عکس فیلم(۱۳۹۱)، شب سپیده می‌زند، باری دیگر(۱۳۹۳)، اول شخص مفرد(۱۳۹۴)، عکس و دیدن عکس(۱۳۹۵)، نگاهم کن! خیالم کن!(۱۳۹۵)، دومین اول شخص مفرد(۱۳۹۹)، نه فقط زیبا(۱۳۹۹) چاپ و منتشر و به بازار تالیفات عکاسی ارایه شده است.

متن پشت جلد کتاب به نقل کلامی از سوی نویسنده آورده است: «عکس‌هایی که در این کتاب درباره ی آنها بحث کرده ام لزوماً جزو عکس‌های شاخص و برجسته و مشهور تاریخ عکاسی ما نیستند، لزومی هم نداشت که باشند، اگرچه تعدادی از بهترین‌ها اینجایند. عکس‌هایی‌اند دستمایه‌ی اندیشیدن به سویه‌های عکاسانه و دنیای درونی‌شان، دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم. فقط عکس‌های مشهور و محبوب و شمایل شده نیستند که شایسته‌ی توجه و اندیشه‌اند، عکس‌های پرشماری نیز وجود دارند که هیچ کم ندارند برای اندیشه و خیال، عکس‌هایی که ارزش آنها به خاطر جوانی و گمنامی عکاسانشان نادیده گرفته شده است، عکاسانی که شاید نمایشگاه نداشته‌اند و جایزه نبرده اند و صاحب کتاب نیستند، اما عکاسان خوبی‌اند و عکس‌های خوبی می‌گیرند.»
اسامی عکاسان صاحب اثر در کتاب عکس «دست روی شانه» عبارتند از: آنتوان سوریوگین، میناس پاتگرهانیان، احمدعالی، حبیب فرشباف، کاوه گلستان، نصرالله کسرائیان، کاوه کاظمی، عباس عطار، بهمن جلالی، کوئن وسینگ، امرالله فرهادی، کامران شیردل، آلفرد یعقوب زاده، بهرام محمدی فرد، منوچهر دقتی، مهرزاد ارشدی، سعید صادقی، مرتضی پورصمدی، مریم زندی، پیمان هوشمندزاده، مجید کلهر، سارا ساسانی، حسین فاطمی، زهره صحت، ژوبین میراسکندری، ابوالفضل شاهی، امیر پورمند، نیوشا توکلیان، احسان براتی، محمد هادیان، زهرا استادزاده، زهره صابری، پال استراند، اصغر خمسه، تهمینه منزوی، ساسان مویدی، شادی قدیریان، فروغ علایی، کریم متقی، هانس هولباین.

کتاب عکس «دست روی شانه» به قلم «یوریک کریم مسیحی» در قالب ۲۹۱صفحه مصور(بخشی رنگی) به مدیریت تولید مصطفی شریفی و صفحه آرایی محمدرضا اسلامی و مدیریت هنری و طراح گرافیک سیاوش تصاعدیان، با موضوع عکاسی/Photography نقدو تفسیر/Photographic criticism عکاسی از زنان/ Photography of Women و ایران/Iran عکاسی هنری/Photography Artistic درک و شناخت ارزش‌ها/Appreciation در رده‌بندی کنگرهTR187 و رده بندی دیویی۷۷۰/۱ دارای شماره کتابشناسی ملی: ۷۶۲۱۵۳۰ در نوبت نخست چاپ در سال ۱۴۰۰، به شماره شابک: ۵-۴۶-۷۵۵۴-۶۲۲-۹۷۸ با قطع وزیری با جلد شمیز و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در نشر بیدگل به قیمت دویست وده هزار تومان/ ۲۱۰۰۰۰ تومان چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب عکس «دست روی شانه» به سایت کتاب عکس به عنوان بانک تالیفات عکاسی ایران مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
عکس نوشت های «سروش میلانی زاده» در گالری ثالث
پسین
نمایشگاه چندگانه «بیگانه با دیگری» در گالری آ

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست