1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «فین بار اورایلی» عکس «انگشتان کودک گرسنه» را ثبت کرد

در چنین روزی «فین بار اورایلی» عکس «انگشتان کودک گرسنه» را ثبت کرد

#در_چنین_روزی …
فین بار اورایلی (Finbarr O’Reilly) عکاس کانادایی رویترز در نخستین روز ماه آگست سال ۲۰۰۴ در “تاهوا، نیجریه ” عکس «انگشتان کودک گرسنه را بر دهان مادر» ثبت کرد و بعدتر این ثبت مستند برگزیده جایزه بهترین عکس سال شد.

عکاس کانادایی رویترز برنده جایزه بهترین عکس سال۲۰۰۵ مسابقه #ورلد_پرس_فوتو شد.
عکس او که #در_چنین_روزی یکم آگست سال ۲۰۰۴ در منطقه تاهوا در کشور نیجریه و در یک مرکز اضطراری تغذیه گرفته شده است، کودک یک ساله‌ای به نام «آلاسا گالیسو» که انگشتان تکیده‌ ناشی از سوءتغذیه را نشان می دهد که بر روی لب‌های مادرش -فاتو اووسینی- گذاشته و با فشردنی از سر استیصال و ناتوانی و ضعف، استمداد می طلبد.
خشکسالی و به ویژه هجوم سنگین ملخ‌ها در آن سال دستاورد کشت کاران را چنان به نابودی کشانده بود که سرتا سر منطقه دچار خشکسالی و آفت زدگی شدیدی شده بود که در نتیجه این خشکسالی فقری فراگیر دامان مردمان منطقه را گرفته بود.
در چنین روزی عکس کودک گرسنه فین بار او رایلی
رویداد خشکسالی و فقر مواد غذایی در آن سال جمعیتی در حدود ۳.۶ میلیون نفر را با شدت دچار سو تغذیه کرد که بخشی از این جمعیت را مطابق با آمار اعلام شده ده‌ها هزار کودک تشکیل می داد که از سر گرسنگی های مداوم متاثر کرده بود و تعداد بی شماری را به کام مرگ کشاند.
این در حالی بود که باران‌های سنگین نوید یک محصول خوب برای سال ۲۰۰۵ می‌داد، اما امداد رسانی به مردمان آسیب دیده همچنان بسیار کند انجام می‌شد.

یک سال پس از ثبت و ارایه این عکس در رسانه های گسترده و فراگیر جهانی، یک عکاس آلمانی، مادر و پسری را که در محیط بیابانی در حال پرسه زدن بودند دنبال کرد و یک عکس از آنها را برای “او رایلی” فرستاد. مادر همان ردا و روسری را که در عکس بود به تن داشت که بر اثر باد و آفتاب، بی رنگ و رو شده و تار و پودش گسیخته بود. پسرش نجات یافته بود اما همچنان لاغر و تکیده بود و چشمانش گود افتاده و بی‌حس و حال و در انتهای ضعف بود.

“او رایلی” به این نکته اشاره کرد که عکس برگزیده جایزه ورلد پرس فوتو در سال ۱۹۷۵ که توسط اوی کارتر Ovie Carter عکاس آمریکایی گرفته شده است هم، دستان مادری نیجریه‌ای را نشان می‌دهد که بر سر کودک گرسنه اش قرار دارد. از آن روز و آن اتفاق نزدیک به سی سال گذشته است؛ اما هیچ تغییر چندان محسوسی اتفاق نیفتاده است.

“او رایلی” عکاس رویترز درباره تکرار رویداد خشکسالی و گسترش فقر و قطحی در جهان گفت: «این پدیده‌ دوره‌ای است و براحتی رفع نمی شود. عکس‌های اندکی توانسته‌اند مسیر تاریخ را تغییر دهند. آنچه عکاسان خبری انجام می دهند ارزشمند است، اما من قصد دارم کار بیشتری در این مسیر انجام دهم. شاید ساده لوحانه به نظر برسد اما این تصمیم یکی از آن چیزهایی است که من را راضی می کند».

ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس «جستجو و تکرار» میثم غیاثوند در گالری بهارک
پسین
در چنین روزی عکس «کارولین کول» در لیبریا به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست