1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. عکس‌های برنده نخل طلا در نیویورک

عکس‌های برنده نخل طلا در نیویورک

منبع: ایسنا –

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

«نوری بیلگه جیلان» کارگران صاحب نام و استاد سینمای ترکیه نمایشگاهی از آثار عکاسی‌اش در نیویورک برپا کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «نوری بیلگه جیلان» کارگردان سرشناس ترکیه‌ای همزمان با نمایش فیلم «خواب زمستانی» برنده نخل طلای جشنواره کن امسال در آمریکا، نمایشگاه عکسی در موزه هنرهای مدرن نیویورک برگزار کرد.

این نمایشگاه عکاسی با عنوان «دنیای پدرم» فرصتی استثنایی برای درک نگاه دقیق این هنرمند معاصر ترکیه‌ای و استفاده از عکس به عنوان یکی از جنبه های اساسی فیلمسازی اوست.

جیلان که در ۱۰ سال اخیر موفق به ساخت ۸ فیلم تحسین شده است در فیلم هایش به مضامینی خاص می‌پردازد که به خوبی در عکس‌هایش نیز متجلی شده است.

استفاده از سکانس‌های طولانی و زاویه دید عجیب از جمله ویژگی‌های فیلمسازی «جیلان» است و سایه نیز یکی از عناصر اصلی ساخته‌های اوست.

«جیلان» در این نمایشگاه که تا ۱۳ دسامبر فعال خواهد بود، نگاه ویژه‌ای نیز به پدرش «مهمت امین جیلان» داشته است که نقش‌های اساسی در سه فیلم اول او ایفا کرد و تصاویری احساسی از دوران سالخوردگی پدرش ارائه داده است.

جیلان در سال ۱۹۵۹ در استانبول به دنیا آمد و زندگی هنری خود را با عکاسی آغاز کرد و پس از دریافت مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه بغازیچی، به دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان رفت و به مدت دو سال در رشته سینما تحصیل کرد.

او عکس‌هایی را که بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ گرفته بود «عکس‌های اولیه»، عکس‌های دوره دوم خود (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹) را «سینما اسکوپ ترکی» و دوره سوم (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸) را «برای پدرم» نام‌گذاری کرده است.

مکان‌های عکاسی‌ او، بعدها لوکیشن‌های زیادی از فیلم‌هایش را شکل داد. جیلان فیلمسازی را از سال ۱۹۹۵ با ساخت فیلم کوتاه «پیله» آغاز کرد که در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۵ به نمایش درآمد، سپس در سال ۱۹۹۸، نخستین فیلم بلند خود را با نام «قصبه» کارگردانی کرد.

سومین فیلم بلند او «دوردست» (۲۰۰۲) موفق به دریافت جوایز بسیاری از جمله جایزه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن شد. «اقلیم‌ها» (۲۰۰۶) فیلم چهارم او نیز جایزه فیپرشی جشنواره کن ۲۰۰۶ را به‌دست آورد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. این فیلم در جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا، برنده ۵ جایزه از جمله بهترین کارگردانی شد.

فیلم‌های «سه میمون» (۲۰۰۸)، «روزی روزگاری در آناتولی» (۲۰۱۱) و «خواب زمستانی» (۲۰۱۴) موفق‌ترین آثار جیلان به شمار می‌روند، که اولی جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ ، دومی جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن ۲۰۱۱ و سومی جایزه نخل طلای کن ۲۰۱۴ را نصیب او کرد.

انتهای پیام

پیشین
فراخوان نخستین دوسالانه عکس ورزشی
پسین
برگزاری نمایشگاه سالانه انجمن عکاسان مطبوعاتی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست