1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. مظفر طاهری در نشست عکاسی از «کارهای بیکاری» روایت کرد

مظفر طاهری در نشست عکاسی از «کارهای بیکاری» روایت کرد

مظفر طاهری در نشست عکاسی عصر جمعه ۳ اذر ماه جاری برای حاضرین و مخاطبین از مجموعه عکس‌های «کارهای بیکاری» گفت و از حواشی هر یک از انها روایت کرد.
به گزارش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در این برنامه که به میزبانی موسسه عکاسی شبهای روشن در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار شد مظفر طاهری با نمایش تعدادی از آثار عکاسی‌اش به موضوع «عکاسی از نگاهی دیگر» پرداخت که در قالب مجموعه «کارهای بی‌کاری» از نقش عکس به عنوان یک سند تصویری و تاثیر زمان و شناخت بصری عناصر محتوایی این اثر اعجاب انگیز در ساختار جامعه برای مخاطبین و حاضرین در سالن روایت کرد.

مظفر طاهری در نشست عکاسی شبهای روشن کرمان
موسسه هنری تخصصی شب های روشن سعی دارد تا با برگزاری سلسله نشست های عکاسی به اهدافی تعریف شده دست پیدا کند تا جایگاه و رتبه عکاسی کرمان را از آنچه که هست به سمت و سوی آنچه که بایستی باشد، ارتقا دهد.
مظفر طاهری مولف کتاب عکس «ناموران کرمان» بیش از یک دهه است که به تهران مهاجرت کرده است و در حال حاضر استادیار دانشگاه سوره تهران می باشد. استاد مظفر طاهری سالها است با تخلص «عکاسباشی» در عرصه عکاسی عکس و عکاسی کرمان سعی و همتی وافر داشته و در بسیاری از فعالیت های گروهی و صنفی عکاسی این استان حاضر و صاحب تاثیر بوده است.
عنوان «کارهای بیکاری» نام نمایشگاهی از آثار ایشان بود که در سال ۱۳۹۱ در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان و به نفع انجمن خیریه یاس کرمان برپا شده بود.

مظفر طاهری در سخنان مفصلی که در این رابطه بیان کرد، گله مند بود که: «چرا همه می‌خواهند مثل استادشان و در نهایت یک شکل و یک جور عکاسی کنند و نمی‌خواهند دنیا را طور دیگری ببینند».

مظفر طاهری در نشست عکاسی شبهای روشن کرمان
طاهری از همگان این درخواست را مطرح کرد که «وقتی برای عکاسی می‌رویم، بعد از انجام پروژه اصلی که مدنظر داریم، به سعی در تقویت دید عکاسانه و نگاه خلاق و ثبت هایی در این دسته بپردازیم و نگاهی دیگر به اطراف‌مان داشته باشیم». در همین رابطه نخستین عکسی که در سالن فرهنگ و هنر کرمان به نمایش گذاشته شد عکسی از باغ شاهزاده ماهان بود که با نگاهی متفاوت و از نمایی نو عکاسی شده بود و نکته جالب و حائز توجه در جلسه، روایت داستان شکل گرفتن هر عکس بود که به شکلی مستقل پیرامون هر اثر شکل گرفته بود و بیان شد.
در بخشی از ارائه عکس‌های مجموعه نمایشگاهی کارهای بیکاری، عکس‌هایی از برج میلاد تهران به نمایش گذاشته شد که با دیدی کاملا متفاوت از عکس‌هایی که تا بحال از برج میلاد دیده شده بود به ثبت رسیده بود و طاهری با بیان اینکه نماد اصلی ایران باید برج آزادی باشد، ادامه داد: «متاسفانه! الان از برج میلاد که نمونه بسیاری در بقیه کشورها دارد، به عنوان نماد ایران استفاده می‌شود و من در این عکسها به نوعی برج میلاد را مورد هجمه بصری قرار داده ام و در سه عکسی که از برج میلاد به نمایش گذاشته شد این نماد معماری نو و سازه مدرن شهری در پشت هویت دیگر سوژه ها قرار گرفته است.

مظفر طاهری در نشست عکاسی شبهای روشن کرمان
پس از نمایش مجموعه عکس‌های «کارهای بیکاری»، نوبت به نمایش بخشی از فیلم «من و حضرت مولانا» رسید که دستاورد سعی عکاسانه مظفر طاهری در موقعیت قونیه و مراسم های مربوط به سماع در مزار حضرت مولانا بود که در محدوده سال های ۱۳۹۲ عکاسی و منتشر شد.
پس از آن ایمان روح الامینی مدیر موسسه فرهنگی هنری تخصصی عکاسی شبهای روشن به شرح اهداف موسسه پرداخت و از اساتید و علاقمندان به عکاسی درخواست کرد که به او کمک کنند تا بتواند این نشست ها را به صورت ماهیانه و مرتب ادامه دهد تا حرکتی گروهی و هم‌دلانه در حوزه عکس و عکاسی کرمان ایجاد شود.

تقدیر از ایرج جلیلوند نخستین فرد تاثیرگذار در عکاس شدن مظفر طاهری که به دوران کودکی و دبستان این عکاس کرمانی برمی‌گشت از دیگر برنامه های این نشست عکاسی بود.
همینطور استاد سیدمحمد علی گلابزاده، رییس مرکز کرمانشناسی ضمن تقدیر از مظفر طاهری و اینکه این عکسها آنچنان که عنوان شد چندان هم «کارهای بیکاری» نیستند و خیلی هم ارزشمند هستند.
سپس با ذکر خاطره ای از دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی به گوشه از خدمات موسسه خیریه «کمک» در جهت خدمت به کودکان مبتلا به سرطان، پرداخت و در ادامه اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان استان کرمان متشکل از: مظفر طاهری، فرهنگ خاتمی، سید محمدعلی مهدویان، علی‌بابا عامری ثانی و فخری عرب پور که در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و به دلایلی نتوانست ادامه حیات دهد _پس از ۲۸ سال_ به جایگاه دعوت شدند و مورد تشویق قرار گرفتند.

مظفر طاهری در نشست عکاسی شبهای روشن کرمان
تقدیر از همکاری سیدجواد اوحدی مدیر تالار فرهنگ و هنر کرمان نیز از دیگر بخش های این برنامه بود که انجام گرفت.
پایان بخش برنامه های این نشست عکاسی تقدیم هدیه ای از سوی مدیریت موسسه هنری تخصصی عکاسی شبهای روشن «سیدایمان روح الامینی» به عکاسباشی کرمان مظفر طاهری به مناسبت سالروز میلادشان بود که با استقبال انرژی بخشی از سوی حاضرین در سالن و مدیران و پیش کسوتان فرهنگ و هنر همراه شد.

نشست عکاسی مظفر طاهری با نمایش بخش دیگری از فیلم «من و حضرت مولانا» به تهیه کنندگی و کارگردانی مظفر طاهری پخش شد و انتهای برنامه به طرح پرسش و پاسخ گذشت و سرانجام نشست «عکاسی از نگاهی دیگر» ثبت عکس گروهی بود که بواسطه دوربین و نگاه مظفر طاهری انجام شد تا در ذیل آن رقم بخورد: مظفر طاهری، جمعه، چقدر از غروب خورشید گذشته سومین روز از ماه آذر سال یکهزارو چهارصدو دو، تالار فرهنگ و هنر کرمان/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
سیزدهمین شماره نشریه الکترونیکی چشمک منتشر شد
پسین
کارگاه عکاسی «مراقبه با دوربین» در گنبدکاووس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست