1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس مشهور «مرد چاق» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس مشهور «مرد چاق» به ثبت رسید

انفجار اتمی ناگاساکی
۹ آگوست ۱۹۴۵، ناگاساکی، ژاپن
#در_چنین_روزی عکس مشهور انفجار اتمی ناگاساکی به ثبت رسید که از زمان عکاسی آن اتفاق تلخ بشری نزدیک به ۷۵ سال می گذرد.
کوکورا یکی از شهرهای باستانی ژاپن، شهری که با بمبی به اسم رمز «مرد چاق» هدف حمله ارتش نظامی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. این بمب بزرگ و مخرب، دومین بمب اتمی بود در جریان جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. هواپیمای حامل این بمب بزرگ به اسم بمب انداز B_29 ، از شش دژ هوایی بزرگ تشکیل شده بود.

Laggin Dragon  و Enola Gay ، نام هواپیمایی است که سه روز پیش از آن نخستین بمب را بر سر منطقه هیروشیما در کشور ژاپن انداخت و به دلیل نتایج بررسی شرایط آب و هوایی موقعیت هدف، یک ساعت زودتر پرواز عملیاتی خود را انجام داد. آنها متوجه شدند که شهر مورد هدف یعنی کوکورا، در آن روز ابری است، بدین ترتیب هواپیمای حامل بمب تصمیم گرفت که به سوی منطقه ناگاساکی باز گردد.
بر طبق گزارش ها و اسناد بررسی شده ساعت ۱۱ صبح روز ۹ آگوست سال ۱۹۴۵ بود.
بمب در حدود ۱۶۰۰ پا از سطح زمین منفجر شد در حالیکه ابری قارچی شکل به ارتفاع ۱۲ مایل از موج انفجار ناشی از این اتفاق در حدفاصل زمین تا آسمان منطقه هدف ایجاد کرد. دما در محل انفجار به ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد رسید به طوری که این دمای ایجادی جریان هوای فوق العاده قدرتمندی را بوجود آورد. با وجود اینکه موج و حجم آتش ایجاد شده در ناگاساکی کمتر از مورد مشابه آن در هیروشیما بود، با این حال در کسری از ثانیه حدود ۳۰ هزار انسان را به هلاکت رساند.
وظیفه برخی از بمب افکن ها در آن روز، نظارت، اندازه گیری و عکس برداری از این انفجار تعیین و تعریف شده بود.
ویلیام ال لورنس William L. Laurence نویسنده بخش علمی نیویورک تایمز و یک افسر جوان به نام چارلز لوی Charles Levy که پشت دوربین عکاسی بود، عضو هیات مدیره نیروی هوایی آمریکا به نام Great Artiste بودند. آنها بودند که مردم دنیا را با ابر قارچی شکل وحشتناکی که ناشی از انفجار بمب اتمی ایجاد شد، آشنا کردند.
اما داستان عکس «مرد چاق» چیست؟ عکسی که مربوط به یکی از تراژیک‌ترین لحظه های تاریخ است؛ زمانی که آمریکا دومین بمب اتمی خود را روی شهر ناکازاکی انداخت. عکس به دلیل فرم و شکل شباهت ابر قارچی شکل گرفته با نام «مرد چاق» معروف شده است که در مواجهه با نام صورتی طنز و در برخورد با عکس چهره ای دلخراش به خود می گیرد.
البته این هم یک نظریه گسترده و شایع است که وحشت ناشی از دیدن تصاویر ثبت شده از انفجار بمب پایان جنگ را تسریع بخشید.
هیچ کس منتظر چنین فاجعه ای نبود. حتی دانشمندانی که بر روی پروژه منهتن کار می کردند و خطرات اتمی را از زمان نازی ها پیش بینی کرده بودند و از سال ۱۹۳۹ تحقیق بر روی نیروهای هسته ای را انجام می دادند، نمی دانستند باید منتظر چه نتیجه ی دردآور و غم انگیزی در بمباران مناطق ناگاساکی و هیروشیما باشند.
لازم به توضیح است ناگاساکی (Nagasaki) که در فارسی به اشتباه ناکازاکی هم گفته می‌شود نام بندری در غرب جزیره کیوشو در کشور ژاپن و مرکز استان ناگاساکی است. ناگاساکی دومین و تاکنون آخرین شهری است که در جنگ جهانی دوم مورد حمله بمب اتمی آمریکا قرار گرفت.
ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «کارولین کول» در لیبریا به ثبت رسید
پسین
نمایشگاه عکس «وهم معکوس» آل آقا در گالری کاما

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست