1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. کتاب عکس «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی چاپ و منتشر شد

کتاب عکس «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی چاپ و منتشر شد

کتاب عکس «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی در قالب ۱۴۴ صفحه با ۷۸قطعه عکس سیاه سفید و یادداشت هایی از کارشناسان در قالبی نفیس، چاپ و منتشر شد و به دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک رسید.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در صفحه ی داخل جلد کتاب عکس «وضعیت چهارم» به قلم کیارنگ علایی در زمستان ۹۷ آمده است: «برای من گیلان یک غافلگیری بزرگ نیست، صبری بزرگ است. صبری برای به بار نشستن، صبری به اندازه توم بیجار گرفتن، صبری برای تیمار داری توم ها، صبری به اندازه نشستن روناس و نمک به جان ماهی سفید و شور کردن آن. صبری به ظرافت تخم های ابریشمی که زنان گیلانی، آنها را در کاغذی می ریزند و زیر لباس خود در مجاورت پوست بدن شان می گذارند تا به گرمای پوست، کم کم شکفته شود و کرم ابریشم متولد شود. صبری بدون حرف برای مردهایی که از رودخانه ای بی ماهی، انتظار ماهی گرفتن دارند و کماکان با قلابی در آب، همان جا ایستاده اند.

این کتاب مجموعی است از پرسه زنی و اتصال من به گیلان؛ مجموعی از خاطره بازی با گیلان و بوی رودخانه هاش، تا در نهایت تکه ای از مرا وصل کنند به جان گیلان. و استمرار زمان را _در لحظاتی که من آنها را دوست داشتم_ قطع کنند تا تمام چیزهای بازنموده آن ساکن شوند و باقی بمانند؛ این تنها راهی بود که بلد بودم تا گیلان نه از جان من برود و نه فراموش شود.»
کتاب عکس «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی با ۷۸ قطعه عکس در ابتدا با متنی از دکتر مهدی مقیم نژاد با عنوان «چیزی شبیه زندگی» آغاز شده و در ادامه در میان دو عنوان: فصل قدیم و فصل جدید به بخش یادداشت ها پرداخته و مطالبی از مایکل کنا/ درباره زندگی، مهدی فاضل/بی آهن، بی سیمان بی مرز و کورش ادیم/نا«استمراری»ات ارایه کرده است.

در بخش دیگری از کتاب ، مهدی مقیم نژاد پیرامون مجوعه عکس های کتاب و نگاه عکاس می خوانیم: «عکس های این کتاب در همه حال توان شکل دهی به طرح واره های بصری جذاب را دارند. نکته ای که همچون میلی طولانی و غریزی در سراسر کارنامه کیارنگ علایی قابل ردیابی است. شکلی از مهارت و هوشمندی در خلق جلوه های تصویری که نه تنها دوربین او را به سمت الگوهای شکلی تازه و موثر می کشاند، بلکه تراز عکس ها را نیز در وضعیت شمایلی بسیار با معنایی نگه می دارد. به بیان دیگر، یکایک تصاویر این کتاب نه تنها در کار خلق یا طرح صورت های شمایلی اند، بلکه خود نیز می توانند به شمایل هایی اکرارپذیر و مورد علاقه بدل شوند (میزان تاثیرات و اقبال عکس های هنرمند به ویژه در اینستاگرام تبیین کننده این نکته است). حال و در این وضعیت، عکاس مایل است تصاویر خود را با ارجاعاتی بیرونی نیز همراه کند که این نکته نه تنها پیچیدگی های تازه ای به کارش می بخشد بلکه راه ما را نیز برای ورود به مولفه های موضوعی فراهم می کند.
این همه تنوع در گزینش موضوع و شیوه بیان آن، عاقبت برسازنده جهانی است خودآیین. گیلانِ کیارنگ علایی هرگز “درباره” موقعیتی مکانی بنام سرزمین گیلان نیست. بلکه در کنار آن است. نه حتی تکمیل کننده معنای آن. شاید در حکم واقعیتی افزوده برایش.»

کتاب عکس «وضعیت چهارم» کیارنگ علایی دستاورد انتخاب ۷۸ قطعه عکس سیاه سفید توسط عکاس در قالب ۱۴۴ صفحه به شماره شابک: ۲-۶۶-۵۷۵۹-۶۰۰-۹۷۸ در قطع خشتی با اطلاعاتی چون: ناشر: حزفه هنرمند، طراح گرافیک: رضا باباجانی/ استودیو دَد، مدیر اجرایی: نگین سادات ملیح، مدیریت رنگ: مانی نورائی، لیتوگرافی نوید: نوید، چاپ: موید نواندیش، صحافی: گروه جلدسازی ترنج(شهاب متین رضا)، با پرتره ای عکاس توسط سعید گلی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت پشت جلد یکصدهزارهزار تومان/ ۱۰۰۰۰۰تومان در انتشارات حرفه هنرمند چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از این تالیف به سایت کتاب عکس مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

پیشین
نمایشگاه عکس «باغ شاهزاده» محمد جلالی نیا در ماهان کرمان
پسین
نوروز سال ۱۳۹۸رسید و…(گزارش عملکردسالانه + اسامی همراهان)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست