1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس دختر ناپالم نیک اوت به ثبت رسید

در چنین روزی عکس دختر ناپالم نیک اوت به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۸ ژوئن ۱۹۷۲،در میانه جنگ ویتنام، یکی از تاثیرگذارترین تصاویر تاریخ عکاسی جهان توسط نیک اوت / Nick Ut عکاس جوان ۲۱ ساله آسوشیتدپرس ثبت شد. عکسی که بعدها با نام “دختر ناپالم” شناخته شد.


در دورنمایی ویران و متروک، از میان دود سیاهی که به هوا بلند است،کودکانی گریه‌کنان از ترس در حال فرار هستند. ابتدا در مرکز عکس، دختر کوچک برهنه جلب توجه می‌کند، سپس چشم به سمت پسری در پیش زمینه می‌رود، پس از آن سه کودکی که آنها را دنبال می‌کنند، سربازان پشت آنها و در انتها دودهای سیاه پس زمینه، توجه مارا جلب می‌کند. کودکان این عکس از بمباران ناپالم (بمبهای آتش زا که در آنها از فسفر سفید استفاده شده و در جنگ ویتنام توسط آمریکا و متحدانش بی‌محابا استفاده می شد.) روستای محل زندگی شان، توسط ارتش ویتنام جنوبی فرار می‌کنند. در واقع هدف اصلی این بمباران پناهگاه ویت کنگ ها بود که اشتباهاً معبدی که غیرنظامیان و سربازان ویتنام جنوبی در آن پناه گرفته بوند، هدف قرار گرفت و چهار نفرکشته و تعدادی زخمی شدند.

دختر کوچک در مرکز عکس به نام کیم پوک / Kim Phuc که به شدت سوخته بود، توسط عکاس و خبرنگار ITN کریستوفر وین، به بیمارستان آمریکایی ها برده شد و در آنجا مورد مداوا قرار گرفت. برادرش در سمت چپ عکس، یک چشم خود را ازدست داد. کودکان دیگر در عکس، برادر کوچکتر و دو عموزاده او هستند.


نیک اوت به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت:
“وقتی آن دختر را دیدم که می دوید گریه کردم. اگر نمی توانستم به او کمک کنم و یا اتفاقی می افتاد که می مرد، فکر می کنم بعد از آن خودم را می کشتم.”


عکاس در آن لحظه فرصت نداشت تا به ترکیب بندی عکس دقت کند به خاطر همین چندین عکس از این صحنه می‌گیرد و فقط در اتاق تاریک نتیجه را می بیند.
 این عکس که از یک سکانس کوتاه انتخاب شد در سراسر جهان منتشر شد و تبدیل به یکی از تاثیر‌گذارترین عکسهای تاریخ شد. 
انتشار این عکس به دلیل بحث منع اداری انتشار انسان برهنه با تعویق انجام شد، ادیتور عکس خبرگزاری آن را مخالف قوانین انتشار( در سال ۱۹۷۲) می دانست. هورست فاس دبیر بخش عکس، با دفتر مرکزی تماس گرفت و آنها را قانع کرد که بدون نشان دادن کلوز آپ از بدن دختر این یک مورد استثناً منتشر شود و ادیتور نیویورک پذیرفت که ارزش خبری عکس به ملاحظه کاری درباره برهنگی دختر ارجحیت دارد.

همانطور که در مورد بسیاری از عکسهای مشهور اتفاق می افتد، سندیت این عکس هم مورد تردید قرار گرفت و برخی حدس می زدند ممکن است عکس از صحنه‌ای “چیدمان شده” باشد.
با این وجود، این عکس موفق به دریافت جایزه پولیتزر/ Politzer در سال ۱۹۷۳ شد. همچنین عنوان عکس سال مسابقه عکس مطبوعاتی جهان / World Press Photo در همان سال را نیز از آن خود کرد.
 این عکس تاثیر بسیاری در جهت دادن به افکار عمومی آمریکا، در مخالفت با جنگ ویتنام داشت و بسیاری آن را یکی از عوامل پایان این جنگ می‌دانند.
 رسانه‌ها سرنوشت کیم پوک را دنبال ‌می کردند و نیک اوت همچنان با کیم در ارتباط بود. او تحت چندین عمل جراحی قرار گرفت. تحصیلاتش را در کوبا به اتمام رساند، سپس به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا سفیر یونسکو شد و بنیادی را برای کمک به خردسالان قربانی جنگ تاسیس کرد.

نیک اوت در ۲۹ مارس ۱۹۵۱ در ویتنام بدنیا آمد. او از عکاسان مشهوری است که در خبرگزاری آسوشیتدپرس کار می کند. نیک اوت زمانی که خشونت واقعی جنگ ویتنام را به تصویر می کشید ، سه بار مجروح شد. 
او شهروند مقیم آمریکا است که با همسر و دو فرزندش در کالیفرنیا زندگی می کنند.

ترجمه و تنظیم: سید مهدی طباطبایی

————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

#دختر_ناپالم

#نیک_اوت

#Nick_Ut

#کیم_پوک

#Kim_Phuc

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس مرد تانکی، نماد مقاومت صلح آمیز به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی عکس اعتراضی خودسوزی راهب بودایی به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست