1. خانه
  2. مقالات
  3. دوربین، توصیه هایی برای تهیه دوربین

دوربین، توصیه هایی برای تهیه دوربین

موضوع : عمومی

منبع مقاله :راهنمای جدید عکاسی

مترجم : حشمت السادات نبوی

نحوه ی انتخاب دوربین :
از آن جایی که دوربین های متنوع و گوناگونی در بازار وجود دارند، انتخاب یک دوربین جدید کار دشواری است.

آیا دنبال دوربین های قدیمی می گردید که با فیلم کار می کنند، یا این که در صدد خرید دوربین دیجیتال هستید؟

چه نوع دوربینی می خواهید؟ دوربینی که به راحتی درون جیب جا شده و بتوانید به سرعت با آن عکس بگیرید ویا دوربین بزرگتری می خواهید که لنزهایش قابل تعویض باشد؟ هر دوربینی دارای مزایا و معایب خاص خود است و اینها همه بستگی به آن دارد که قصد تهیه چه نوع عکسی را با چه کیفیتی داشته باشید؟

تعیین اولویت ها:
اصولاً باید هنگام انتخاب دوربین چهار نکته مهم را مد نظر داشته باشید:
۱- کیفیت تصویر یا Resolution

۲-سهولت کاربرد
۳-توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین
۴-میزان هزینه کرد

ابتدا باید تصمیم بگیرید چه هدفی از عکس ها یی که تهیه می کنید، دارید و با چه موضوعی سروکار خواهید داشت؟ سپس بر این اساس به اولویت بندی این نکته ها بپردازید.

کیفیت تصویر یا Resolution:
کیفیت تصویر یعنی امکان نمایش دوباره تصویر با جزئیات هر چه دقیق تر.
برای عکس هایی که نیاز به بزرگ نمایی و موشکافی دارند، دوربین هایی که دارای بالاترین کیفیت تصویر هستند را انتخاب کنید.
در مورد عکس هایی که قرار است برروی صفحات وب قرار گیرند و یا در قطع کوچک چاپ شوند، کیفیت تصویر اهمیت چندانی ندارد.

در مورد دوربین هایی که با فیلم کار می کنند، هر چقدر قطع فیلم مورد استفاده برای هر تصویر بزرگتر باشد، تصویر از کیفیت بهتری برخوردار می گردد. متداولترین قطع فیلم ها، ۳۵ میلی متری است و ابعاد محل قرار گیری آن در دوربین چیزی حدود ۱*۱.۵ اینچ یا (۲۴*۳۶ mm) است .
اندازه  دوربین ها هم بسیار متنوع است!  در برخی از دوربین ها ابعاد محل فیلم به اندازه ۱۰*۸ اینچ یا (۲۰*۲۵ cm) هم می رسد. در دوربین های دیجیتال اصولاً کیفیت تصویر با تعداد اجزای تصویر با پیکسل هایی که در ایجاد تصویر به وسیله حسگر ها به کار رفته اند، تعیین می شود.
دوربین هایی که کیفیت تصویرپایین دارند ، ممکن است فقط ۲۰۰۰۰ پیکسل را نمایش دهند و این دوربین ها بیشتر برای نمایش اجمالی تصاویر بر روی صفحه ی نمایشگر مناسب هستند. دوربین هایی که دارای چند میلیون پیکسل هستند، جز دوربین های معمولی وپیش پا افتاده به حساب می آیند، زیرا سیستم های دیجیتال حرفه ای دارای تصاویری با کیفیت ۲۰۰ میلیون پیکسل هستند.

سهولت کاربرد:
انتخاب دوربین هایی که دارای سیستم بسیار پیچیده ای هستند، در هنگام استفاده، شما را با مشکل مواجه می سازند.

اگر قصد دارید به خوبی از دوربین خود استفاده کرده و به عکس های مطلوب دست پیدا کنید، دوربینی را که دارای کاربری آسان است، انتخاب نمایید.

اگرچه حمل دوربین های کوچک راحت تر بوده و می توانید آن ها را هر جایی که بخواهید ببرید، اما ممکن است با گذشت زمان به این نتیجه برسید که دکمه ها و قدرت عملکرد آن پاسخگوی نیاز شما نیست. از سوی دیگر دوربین های بزرگتر هم در مواجه با برخی موضوع ها کارآیی مناسبی ندارند.

توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین:
مهم ترین نکته ای که تعیین می کند یک عکس خوب، ضعیف  یا حتی معمولی است، امکان تنظیم دوربین توسط عکاس است.

در اغلب موارد شما فقط دوربین را به سمت موضوع گرفته و دکمه شاتر را فشار می دهید و خود دوربین مابقی کارها را انجام می دهد. برای این که نتیجه بهتری به دست آورید حداقل بایستی که بتوانید فاصله  دوربین را برای عکاسی از هر موضوعی که مورد نظر است تنظیم کرده و تعیین کنید که کدام قسمت از تصویر، واضح و درخشان و یا محو باشد.
در حالت مطلوب باید بتوانید موضوع عکاسی خود را دقیقاً همان طور که هست بدون هیچ تغییری از داخل کادر دوربین مشاهده کرده و بدانید که برروی چه قسمتی از تصویر فوکوس کرده اید.

هزینه :
زمانی که دوربینی را خریداری می کنید ، مایل اید به اندازه ی پولی که هزینه کرده اید، بتوانید از آن دوربین استفاده کنید.

هر چقدر کیفیت تصویر بهتر و بالاتری بخواهید، باید دوربین گران تری بخرید، در حالی که ارزانترین نوع دوربین ها نیز، از حداقل امکان تنظیم توسط عکاس برخوردارند.
البته استثناهایی هم وجود دارد. گاهی اوقات برخی از دوربین های ساده که تنها از تنظیمات جزیی برخوردارند، به طور قابل ملاحظه ای از دوربین های SLR مبتدی (که دارای تنظیمات سیاری هستند) گران ترند.
به همین ترتیب کیفیت تصویر برخی از دوربین های قطع بزرگ مبتدی به مراتب از دوربین های  ۳۵ میلی متریSLR لوکس (luxury 35 mm SLR) که قیمت بالاتری دارند، بهتر است. اگر بودجه شما محدود است می توانید به جای خرید یک دوربین نو با امکانات محدود، به واسطه یک کارشناس با تجربه، دوربینی کارکرده (دست دوم) با امکانات پیشرفته تر خریداری کنید.

نحوه انتخاب دوربین دیجیتال:
پس از بررسی نکته های مورد نظر خود همانند میزان کیفیت تصویر، میزان قدرت عمل در تنظیم دوربین و سهولت کاربرد دوربین، حالا دیگر می توانید تصمیم بگیرید که چه نوع دوربینی بخرید. دیجیتال یا فیلمی؟ . دوربین های دیجیتال همانند دوربین های فیلمی، متناسب با هر بودجه ای در بازار موجود است. برخی از آن ها دارای تصاویری با کیفیت پایین بوده و قابل تنظیم نیستید، در حالی که برخی دیگر از تمامی امکانات و ویژگی های دوربین های حرفه ای فیلمی برخوردار بوده، علاوه بر اینکه دارای امتیاز ثبت تصویر به صورت دیجیتالی نیز هستند.

دوربین های جیبی با زوم دیجیتال (Digital zoom compact ):

اکثر دوربین های جیبی دیجیتال دارای لنز زوم توکار بوده و نسبت به دوربین های فیلمی جیبی از قابلیت تنظیم بیشتری برخوردارند.

دوربین های دیجیتال SLR (Digital SLR ):
متناسب  با هر نوع کاربری، دوربین دیجیتال وجود دارد، حتی برای افراد حرفه ای که دوربین های قطع متوسط یا بزرگ را ترجیح می دهند ویا دنبال یک جایگزین دیجیتالی برای دوربین بازتابی ۳۵ میلی متری خود هستند.

انواع دوربین:

دوربین های جیبی مبتدی (Basic compact camera )

انواع: فیلمی (۳۵ میلی متری و APS ) یا دیجیتالی
کیفیت تصویر: پایین تا متوسط
سهولت کاربرد: بالا
توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین: بسیار کم
هزینه: خیلی کم
علت روی آوردن به ساده ترین دوربین ها، کم هزینه بودن و سهولت کاربرد آنها است.

در برخی از مدل های این گونه دوربین، فیلم از قبل در آنها جاسازی  می شود و پس از مصرف، فیلم را بیرون آورده و باید دوربین دور انداخته شوند.
معمولاً در این دوربین ها سرعت شاتر و دیافراگم ثابت است و ابزار زوم هم وجود ندارد. مدل های دیجیتال این دوربین ها اغلب به عنوان “وب کم” ( دوربین هایی که فقط برای ایجاد تصاویر موجود در صفحه ی وب به کار می روند ) یا دوربین های موجود در تلفن همراه در بازار موجود است.


دوربین های جیبی دارای زوم (Zoom compact camera )

انواع: فیلمی (۳۵ میلی متری و APS ) یا دیجیتالی
کیفیت تصویر: پایین تا متوسط
سهولت کاربرد: بالا
توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین: کم
هزینه: کم تا متوسط
این دوربین ها نسبت به دوربین های جیبی مبتدی از قابلیت تنظیم بیشتری برخوردارند. فاصله کانونی لنز می تواند متناسب با اندازه و فاصله موضوع تغییر یابد. سرعت عملکرد پرده شاتر  و روزنه ی دیافراگم، هر دو قابل تغییرند، اگرچه خود  کاربر، به طور مستقیم کنترلی بر روی آنها ندارد. اغلب دوربین های دیجیتال در این گروه هستند، اما برخی از آنها امکانات بیشتری را ارائه می کنند.


دوربین های جیبی لوکس (Luxury compact camera )

انواع: فیلمی (۳۵ میلی متری (
کیفیت تصویر: متوسط
سهولت کاربرد: بالا
توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین: کم تا متوسط
هزینه: متوسط تا بالا
این نوع دوربین ها، به شکل فراگیر به عنوان یک دوربین جیبی برای آن دسته از افرادی طراحی شده اند که معمولاً از دوربین های SLR  استفاده می کنند و یا دنبال یک وسیله مدروز هستند. این مدل اگر چه نسبت به سایر مدل های جیبی دارای کیفیت لنز بهتری است، اما قابلیت زوم ندارد، با این وجود امکان تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر و تنظیم فاصله (فوکوس) را دارد.از این مدل دوربین نوع دیجیتالی وجود ندارد.


دوربین های SLR مبتدی (Basic SLR )

انواع: فیلمی (۳۵ میلی متری) یا دیجیتالی
کیفیت تصویر: متوسط
سهولت کاربرد: متوسط
توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین: متوسط تا بالا
هزینه: کم تا بالا
دوربین های تک لنزی بازتابی یا همان SLR   معمولاً دارای امکان تعویض لنز هستند و امکان تغییر فاصله کانونی در آنها وجود دارد.
تقریباً در اکثر این دوربین ها، امکان تنظیم کامل سرعت شاتر و دیافراگم موجود است و نوع طراحی منظره یاب به شما اجازه می دهد تا بتوانید در هنگام عکاسی، موضوع  را به طور دقیق همانطورکه هست، ببینید. برخی از انواع فیلمی این دوربین ها از فوکوس خودکار و موتور فیلم جمع کن برخوردار نیستند.

مدل دیجیتال این دوربین ها، قدری گرانتر از نوع فیلمی آنها است.


دوربین های SLR حرفه ای (Professional SLR )

انواع: فیلمی (۳۵ میلی متری)  یا دیجیتالی
کیفیت تصویر :متوسط
سهولت کاربرد: متوسط
توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین: بالا
هزینه: بالا
دوربین  SLR حرفه ای علاوه بر داشتن کلیه مزایای دوربین های SLR مبتدی، جهت تحت پوشش قرار دادن نیازهای مختلف عکاسان حرفه ای از ویژگی های بیشتری برخورداراست.

امکان  SLR حرفه ای به دلیل ساختمان محکم و مقاومی که دارند، بسیار گران باشد (البته نوع دیجیتال هم نسبت به فیلمی گرانتر است) اما در عین حال، دوربین های SLR متوسط ضمن ارائه ویژگی های بسیار، قیمت پایین تری نسبت به نوع حرفه ای این دوربین ها دارند.


دوربین های قطع متوسط (Medium-Format camera )

انواع: فیلمی (فیلم رول( یا Digital back
کیفیت تصویر: بالا
سهولت کاربرد: کم
توانایی ابتکار عمل در تنظیمات دوربین: بالا
هزینه: بالا
برتری دوربینهای قطع متوسط نسبت به سایر دوربین ها در اندازه ی تصویر به دست آمده است.
بدین ترتیب این دوربین ها داری بزرگ نمایی تصاویر هستند، در حالیکه دوربینهای کوچکتر، چنین توانایی را ندارند.
از این نوع دوربین، انواع مختلفی وجود دارد ولی تنها تعداد اندکی از آنها دارای Labor – Saving facilities   هستند.
اندازه این دوربین ها نیز به دلیل بزرگی ابعاد محل فیلم، بزرگتر از دوربین های عادی است. در برخی از مدل ها، امکان ثبت دیجیتالی هم وجود دارد.

پیشین
چرا باید در جستجوی مقاله های عکاسی باشیم؟
پسین
اصول تفسیر (۱)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست